Jubileumsserie på Cinemateket: Norsk filmfoto

Jubileumsserie på Cinemateket: Norsk filmfoto

Foreningen norske filmfotografer feirer 30 år i 2025. Dette blir markert med et eget program på Cinemateket i Oslo denne høsten: 9 filmer fotografert av våre medlemmer er valgt ut til programmet av Cinematekets kuratorer Hege Jaer og og Kjell Runar Jenssen på bakgrunn av en liste filmer foreslått av FNF-fotografer. Utvalget representerer noe av bredden i FNF. Blant de mange spillefilmene er det én barnefilm, en helaftens dokumentarfilm og en kortere dokumentar fotografert på 65mm. Filmene spenner gjennom 50 år fra 1974-2024. Serien Norsk filmfoto åpnet onsdag 1. oktober med to filmer på storslagent 70mm analogt format: Nils Gaups klassiker «Veiviseren» fotografert av Erling Thurmann-Andersen, FNF og «Året gjennom Børfjord» regissert og fotografert av Morten Skallerud, FNF. Førstnevnte film ble i 1988 Norges andre Oscarnominerte film (30 år etter «Ni liv»). «Veiviseren» er skutt på 35mm Panavision kamera med anamorf optikk. Filmen ble stort sett distribuert på 35mm, men også blåst opp på 70mm for visning, blant annet på Colosseum. Det har eksistert to eksemplarer på 70mm, men den ene er gått tapt. Vi så derfor denne samiskspråklige filmen med svensk tekst.

«Veiviseren» (1987) Foto: Erling Thurmann-Andersen, FNF
Før «Veiviseren» fikk publikum se Morten Skalleruds ikoniske dokumentarfilm «Året gjennom Børfjord» som er en av ytterst få norske filmer skutt på 65mm. I løpet av en 12 minutter lang kjøring får vi se et lite fraflyttet fiskevær på Sørøya i Finnmark gjennom et helt år. Årstidene og været skifter, men filmen oppleves likevel som én lang tagning takket være stop-motion teknikk og et kamera som flyttes på skinner gjennom landskapet. Filmskaperne fikk låne kamera gratis fra Panavision og de reiste opp til Hammerfest og videre til Sørøya en rekke ganger i løpet av et helt år. Kameraet ble flyttet litt dag for dag med en spesiell animasjonsteknikk som kombinerte bevegelig kamera med datastyrt intervallopptak. Datastyring var sjelden kost da filmen ble spilt inn i 1989. «Året gjennom Børfjord» er tradisjonelt åpningsfilm på Cinematekets årlige 70mm-festival. Filmen vant Amandaprisen for beste kortfilm i 1991 og i 2002 ble den kåret til Tidenes norske kortfilm under Kortfilmfestivalen i Grimstad. Samme år ble deler av filmen også brukt i musikkvideoen «Lifelines» av A-ha. Denne filmen hører hjemme på stort lerret og det var en fryd å se den på kino.

«Året gjennom Børfjord» (1991) Foto: Morten Skallerud, FNF

Etter filmene ble det panelsamtale om filmfotografens rolle med FNF-medlemmene John-Erling Holmenes Fredriksen, Morten Skallerud og styreleder Ole Andreas Grøntvedt. To andre FNF-medlemmer skulle også delta i samtalen, men måtte melde frafall. Flere av stabsmedlemmene fra «Veiviseren» var tilstede i salen, blant annet kameraassistent Wencke Hovet og innspillingsleder Arve Figenschow. De to var sporty nok til å stille på scenen etter et par sekunders betenkningstid. Publikum fikk dermed førstehåndsinformasjon om den legendariske norske filmproduksjonen i Finnmark. Kurator Kjell Runar Jenssen fortalte at ryktet skulle ha det til at kameraet fikk problemer i de værharde forholdene  (47 minusgrader og vind), men Wencke fortalte at dette ikke stemte. «Vi var veldig stolte over at det aldri ble produksjons-stopp på grunn av kameraet» fortalte hun de oppmøtte. Fotograf Turmann-Andersen og regissør Gaup hadde valgt å skyte den episke filmen i bredformatet Cinemascope og produsent John M. Jacobsen leide derfor inn Panavision-kamera fra Los Angeles. At et filmkamera som var vant til 40 varmegrader virket knirkefritt i 40 minus var ingen selvfølge. Kamerateamet la inn en stor innsats og smurte maskineriet med olje som tåler mange minusgrader. Kameraet stod på fryselager om natten. Filmfotograf Erling opererte kameraet under et teppe med en vifteovn i det iskalde klimaet. Filmfotograf John-Erling, som selv valgte å skyte NRK-serien «Makta» (2023) på 16mm, kunne fortelle at ekstrem kulde er mer problematisk for digitale kameraer enn analoge filmkameraer. Publikum fikk også vite at analog film fortsatt brukes i norsk filmproduksjon, til tross for at digitale filmkameraer har vært mest brukt de siste 15 årene. Det finnes dessverre ikke noe laboratorie i Norge lenger for fremkalling av film, så filmrullene må sendes ut av landet. Fra 2010 har kinoene blitt digitalisert. Fordelen med dette er at en film kan vises samtidig på alle landets kinoer. Før var det vanlig at bygdekinoen og de små kinoene fikk slitte filmruller etter at filmene hadde gått ferdig i storbyene. Det er likevel noe magisk med fotokjemisk film som blir projisert på lerretet. De som satt bakerst i den halvfulle store kinosalen Tancred kunne høre filmrullene snurre. I dag er det få norske kinoer som kan vise analog film. Cinemateket i Oslo er en av to-tre som kan vise 70mm.

Fra venstre: Wencke Hovet, Arve Figenschow, Morten Skallerud FNF, Ole Andreas Grøntvedt FNF, John-Erling Holmenes Fredriksen FNF, Kjell Runar Jenssen. Foto: Arne Torp
Allerede dagen etter åpningen ble tredje film i serien Norsk filmfoto vist på Cinemateket i Oslo. Dette var Unni Straumes «Til en ukjent» (1990) fotografert av Harald Gunnar Paalgard, FNF. Foruten å være blant filmene i jubileumsserien vår, var anledningen også at regissør Unni Straume fylte 70-år denne torsdagen. Åge Hoffart, leder for Det norske filmakademiet innledet filmen i en samtale med jubilanten. «Til en ukjent» er nyrestaurert og dette var første gang den nye DCP-en ble vist fram for publikum, «Til en ukjent» var Unni Straumes debut som spillefilmregissør. Alle hennes kinofilmer ble fotografert av Harald Paalgard som døde i januar i år. For «Drømspel» (1994), det neste samarbeidet mellom de to, vant Harald svenske Guldbaggen for beste foto. Neste film ut i serien vår er «Jørgen + Anne = sant» fotografert av Anna Myking, FNF. Den vises i morgen søndag 5. oktober. Takk til Cinemateket i Oslo som ville markere vårt 30-årsjubileum.
«Til en ukjent». Foto: Harald Gunnar Paalgard, FNF
Cinemateket i Oslo har Philips DP70 kinomaskin som kan vise både 35mm og 70mm film.

 

Filmene i serien Norsk filmfoto er:
«Året gjennom Børfjord» (1991). Regi: Morten Skallerud. Foto: Morten Skallerud, FNF
«Veiviseren» (1987) Regi: Nils Gaup. Foto: Erling Thurmann-Andersen, FNF
«Til en ukjent» (1990). Regi: Unni Straume. Foto: Harald Gunnar Paalgard, FNF
«Jørgen+ Anne = sant» (2011). Regi: Anne Sewitsky. Fotograf: Anna Myking, FNF
«Aberdeen» (2000) Regi: Hans Petter Moland. Fotograf: Philip Øgaard, FNF
«Drømmer» (2024) Regi: Dag Johan Haugerud. Fotograf: Cecilie Semec, FNF
«Edvard Munch» (1974) Regi: Peter Watkins. Fotograf: Odd Geir Sæther, FNF
«Heftig og begeistret» (2001) Regi: Knut Erik Jensen. Foto: Svein Krøvel, FNF og Aslaug Holm, FNF
«Den brysomme mannen» (2006) Regi: Jens Lien. Fotograf: John Christian Rosenlund, FNF
Programmet med dato og klokkeslett for filmene finner du på https://www.cinemateket.no/norsk-filmfoto

 

Siste innlegg
DSCF5171
Foreningen norske filmfotografer feirer 30 år i 2025. Dette blir markert med et eget program på Cinemateket i Oslo denne (..)
[ 4. oktober 2025 ]
Janne Lindgren, FNF ble tildelt FNF og Nordic Docs fotopris 2025.
Lørdag 13. september var det prisutdeling under Nordic Docs i Fredrikstad. FNF deler hvert år ut pris for beste foto (..)
[ 14. september 2025 ]
Photo 28-08-2025, 16 29 58
Oslo Pix går av stabelen denne uken, og arrangerte i dag en mesterklasse med filmfotograf Cecilie Semec, FNF. Arrangementet var (..)
[ 28. august 2025 ]
Knut Haraldsen ble tildelt Gullrutens Æresfagpris 2025. Foto: Hans Erik Lindbom, FNF
Knut Haraldsen, lysmester og fagmedlem av FNF ble mandag kveld tildelt ærespris under Gullrutens fagpris på Ambassaden i Oslo. Gullruten (..)
[ 29. april 2025 ]
17618126
Fredag kveld norsk tid landet romfartøyet «Dragon» i havet utenfor California etter 3,5 døgn i bane rundt jorda. Norske Jannicke (..)
[ 5. april 2025 ]
unnamed.png
Hva om to helt forskjellige lyskilder kan lure både øyet og kameraet til å vise samme farge – men hva (..)
[ 23. mars 2025 ]
Foto: Lars Pettersson, FSF
Lars Pettersson, FSF har skrevet rapport fra BSC Expo som ble arrangert i London nylig. BSC Expo har de senere (..)
[ 27. februar 2025 ]
DSCF3064
Lørdag 8. februar 2025 var det årsmøte i Foreningen norske filmfotografer. Nytt styre ble valgt for det kommende året. Avtroppende (..)
[ 11. februar 2025 ]
Bilde fra "Okkupert" (2015). Foto: Audun G. Magnæs, FNF
Vår kollega og FNFs æresmedlem, Harald Gunnar Paalgard er død, 74 år gammel, etter lengre tids sykdom. Harald, som var (..)
[ 23. januar 2025 ]
449754064_481598324247052_5800554602614319319_n
Filmfestivalen Mirage arrangeres denne uka. Dette er fjerde utgave av festivalen dedikert til filmkunst i form av både dokumentar, hybridfilm (..)
[ 8. oktober 2024 ]
461433651_1113618690644167_6637049588550780402_n
Lørdag kveld var det prisutdeling i Fredrikstad. Foreningen norske filmfotografer delte ut to priser til beste foto, mens en hovedjury (..)
[ 29. september 2024 ]
405498600_891376212868417_2437047734045096931_n-2
Dokumentarfilmfestivalen Nordic Docs arrangeres i Fredrikstad denne uka. Siste dag er søndag 29. september. Du rekker å se masse gode (..)
[ 27. september 2024 ]