Foreningen norske filmfotografer feirer 30 år i 2025. Dette blir markert med et eget program på Cinemateket i Oslo denne høsten: 9 filmer fotografert av våre medlemmer er valgt ut til programmet av Cinematekets kuratorer Hege Jaer og og Kjell Runar Jenssen på bakgrunn av en liste filmer foreslått av FNF-fotografer. Utvalget representerer noe av bredden i FNF. Blant de mange spillefilmene er det én barnefilm, en helaftens dokumentarfilm og en kortere dokumentar fotografert på 65mm. Filmene spenner gjennom 50 år fra 1974-2024. Serien Norsk filmfoto åpnet onsdag 1. oktober med to filmer på storslagent 70mm analogt format: Nils Gaups klassiker «Veiviseren» fotografert av Erling Thurmann-Andersen, FNF og «Året gjennom Børfjord» regissert og fotografert av Morten Skallerud, FNF. Førstnevnte film ble i 1988 Norges andre Oscarnominerte film (30 år etter «Ni liv»). «Veiviseren» er skutt på 35mm Panavision kamera med anamorf optikk. Filmen ble stort sett distribuert på 35mm, men også blåst opp på 70mm for visning, blant annet på Colosseum. Det har eksistert to eksemplarer på 70mm, men den ene er gått tapt. Vi så derfor denne samiskspråklige filmen med svensk tekst.


Etter filmene ble det panelsamtale om filmfotografens rolle med FNF-medlemmene John-Erling Holmenes Fredriksen, Morten Skallerud og styreleder Ole Andreas Grøntvedt. To andre FNF-medlemmer skulle også delta i samtalen, men måtte melde frafall. Flere av stabsmedlemmene fra «Veiviseren» var tilstede i salen, blant annet kameraassistent Wencke Hovet og innspillingsleder Arve Figenschow. De to var sporty nok til å stille på scenen etter et par sekunders betenkningstid. Publikum fikk dermed førstehåndsinformasjon om den legendariske norske filmproduksjonen i Finnmark. Kurator Kjell Runar Jenssen fortalte at ryktet skulle ha det til at kameraet fikk problemer i de værharde forholdene (47 minusgrader og vind), men Wencke fortalte at dette ikke stemte. «Vi var veldig stolte over at det aldri ble produksjons-stopp på grunn av kameraet» fortalte hun de oppmøtte. Fotograf Turmann-Andersen og regissør Gaup hadde valgt å skyte den episke filmen i bredformatet Cinemascope og produsent John M. Jacobsen leide derfor inn Panavision-kamera fra Los Angeles. At et filmkamera som var vant til 40 varmegrader virket knirkefritt i 40 minus var ingen selvfølge. Kamerateamet la inn en stor innsats og smurte maskineriet med olje som tåler mange minusgrader. Kameraet stod på fryselager om natten. Filmfotograf Erling opererte kameraet under et teppe med en vifteovn i det iskalde klimaet. Filmfotograf John-Erling, som selv valgte å skyte NRK-serien «Makta» (2023) på 16mm, kunne fortelle at ekstrem kulde er mer problematisk for digitale kameraer enn analoge filmkameraer. Publikum fikk også vite at analog film fortsatt brukes i norsk filmproduksjon, til tross for at digitale filmkameraer har vært mest brukt de siste 15 årene. Det finnes dessverre ikke noe laboratorie i Norge lenger for fremkalling av film, så filmrullene må sendes ut av landet. Fra 2010 har kinoene blitt digitalisert. Fordelen med dette er at en film kan vises samtidig på alle landets kinoer. Før var det vanlig at bygdekinoen og de små kinoene fikk slitte filmruller etter at filmene hadde gått ferdig i storbyene. Det er likevel noe magisk med fotokjemisk film som blir projisert på lerretet. De som satt bakerst i den halvfulle store kinosalen Tancred kunne høre filmrullene snurre. I dag er det få norske kinoer som kan vise analog film. Cinemateket i Oslo er en av to-tre som kan vise 70mm.



Filmene i serien Norsk filmfoto er:
«Året gjennom Børfjord» (1991). Regi: Morten Skallerud. Foto: Morten Skallerud, FNF
«Veiviseren» (1987) Regi: Nils Gaup. Foto: Erling Thurmann-Andersen, FNF
«Til en ukjent» (1990). Regi: Unni Straume. Foto: Harald Gunnar Paalgard, FNF
«Jørgen+ Anne = sant» (2011). Regi: Anne Sewitsky. Fotograf: Anna Myking, FNF
«Aberdeen» (2000) Regi: Hans Petter Moland. Fotograf: Philip Øgaard, FNF
«Drømmer» (2024) Regi: Dag Johan Haugerud. Fotograf: Cecilie Semec, FNF
«Edvard Munch» (1974) Regi: Peter Watkins. Fotograf: Odd Geir Sæther, FNF
«Heftig og begeistret» (2001) Regi: Knut Erik Jensen. Foto: Svein Krøvel, FNF og Aslaug Holm, FNF
«Den brysomme mannen» (2006) Regi: Jens Lien. Fotograf: John Christian Rosenlund, FNF
Programmet med dato og klokkeslett for filmene finner du på https://www.cinemateket.no/norsk-filmfoto