Vår kollega og FNFs æresmedlem, Harald Gunnar Paalgard er død, 74 år gammel, etter lengre tids sykdom. Harald, som var født i Danmark og fikk sin utdanning på Dramatiska Institutet i Stockholm jobbet i hele Norden. Hans første spillefilm var «Kejsaren» (1979) regissert av Jösta Hagelbäck. Haralds første norske spillefilm var «Fabel» (1980) i regi av Jan Erik Düring. Harald Paalgard var en av landets mest erfarne og dyktigste filmfotografer, med mer enn 50 spillefilmer på sin cv. Deriblant «Etter Rubicon» (1987), «Landstrykere» (1989), «Frida – med hjertet i hånden» (1991), «Secondløitnanten» (1993), «En folkefiende» (2005) og «Victoria» (2013). Han fotograferte TV-seriene «Torpedo» (2007), «Erobreren» (2012) og «Okkupert» (2015). Paalgard har en høy stjerne blant mange filmfotografer og regissører. Han mottok den aller første Amanda-prisen i kategorien Beste foto for sitt arbeide på «Orions belte» i 1985. I Sverige vant han to Guldbagge-priser for filmene «Drömspel» (1994) og «Juloratoriet» (1996). Med «Så som i himmelen» (2004) ble han nominert en tredje gang. To ganger var Harald nominert til den danske Robert-prisen og han vant Golden Swan under Copenhagen International Film Festival for «Afgrunden» (2003). På Island ble han nominert til Edda-prisen for Fálkar (2002) og for danske «Kunsten at græde i kor» (2006) vant han Nordic Vision Award under Göteborg film festival. Den prisvinnende filmfotografen mottok Aamodt-statuetten i 2009 og Foreningen norske filmfotografers Ærespris i 2019. Han var allerede da svekket av Parkinson og kunne dessverre ikke være tilstede for å ta imot hyllesten fra sine kolleger. Kontrasten var stor til den store, sterke Harald som kunne gå rett opp et fjell med en Arriflex 535 (med 1000 fot magasin) på en skulder og stativet på den andre. Æresprisen ble overlevert av gode venner fra filmbransjen. Harald Gunnar Paalgard var en inspirator for mange. Han satte sitt preg på norsk filmhistorie over mange år og vil bli sterkt savnet av alle sine kolleger og venner i FNF og i filmbransjen. Våre tanker går til Haralds ektefelle Lise og hans to barn Anders og Victoria.

Odd Geir Sæther, FNF og Paalgard jobbet sammen på 70-tallet. Harald var blant annet B-foto på spillefilmen «Bør Børson II» (1976) og «John Gabriel Borkman» (1978) for NRK Fjernsynsteateret. Odd Geir skriver følgende: Jeg kjente nok Harald bedre enn de fleste, helt siden 1976, vi har jobbet mye sammen. Han har vært min assistent på flere ting, og han hadde foto på «Skallet», den første regijobben jeg gjorde for TV-teatret, og en rekke reklamefilmer jeg produserte i produksjonsselskapet mitt Lighthouse, blant annet med Vazelina Bilopphøggers i New York, for Wasa knekkebrød. “Kongen” blant norske reklamefotografer på 60 og 70 tallet het Bjørn Winsnes. Filmprodusent John M. Jacobsen, som på denne tiden var reklamesjef i kontormaskinfirmaet Gustav A. Ring AS, brukte jevnlig Winsnes studio. Tidlig på 70-tallet dukket det opp en ung mann ved navn Harald Gunnar Paalgard, som hadde oppnådd det uoppnåelige; å få komme “i lære” hos fotograf Winsnes. Etter hvert fikk Harald anledning til å utføre noen av Johns oppdrag, og John la merke til at det Harald leverte, ikke på noen måte sto tilbake for hva mesteren selv presterte. Men – Harald ville videre, og etter et år “på loffen” rundt i Syd Amerika, søkte han på Dramatiske Institutet i Stockholm, og kom inn der. Det er hyggelig å kunne si med sikkerhet at noe av hans motivasjon for å ta skrittet over i filmfoto skyldtes min jobb på TV-serien “Alberte” som gikk på lufta på nyåret 1972. Fire år senere holdt jeg til i Stockholm, med Bo Widerbergs Mannen på taket, og på vei hjem for en langweekend, fikk jeg med en passasjer; John M. Jacobsen. John snakket varmt om Harald, og bidro til at vi kom i kontakt. Vi kom til å jobbe sammen ved forskjellige anledninger, i noen tilfeller Harald som min assistent, i andre tilfeller Harald som fotograf når jeg gjorde regijobber. Jeg registrerte ganske snart at jeg her hadde å gjøre med et talent som langt overgikk hva jeg selv kunne by på.

John Christian Rosenlund, FNF skriver: Harald var en av de aller beste og mest talentfulle filmfotografene Norge har fostret. Råheten i Orions belte og den presise lyssettingen i Krigerens hjerte og Drømspel etablerte et nytt visuelt gir (og nysgjerrighet) for meg. Filmene med Per Fly løftet filmspråket enda flere hakk opp. Du var for mange av oss et stille mysterium, ikke lett å bli kjent med. Men dine filmer pratet det visuelle språket og der kommuniserte du briljant.
