Lørdag 13. januar 2024 arrangerte den franske filmfotograf-foreningen AFC workshop i Paris. Filmfotograf Ole Andreas Grøntvedt FNF og colorist Christian Wieberg-Nielsen (fagmedlem FNF) var invitert for å snakke om kameratesten hvor de hadde sammenlignet ARRIs nye Alexa 35 kamera mot etablerte filmkameraer som er populære på norske utleiehus: Alexa Mini, Alexa Mini LF, Sony Venice og det analoge filmkameraet Arricam LT (Kodak Vision 3 5219 500T). FNF gjennomførte kameratesten i desember 2022. I tillegg til de to nevnte FNF-medlemmene var også John Christian Rosenlund FNF blant de ansvarlige for testen. Mange FNF-medlemmer bidro. Det gjorde også Storyline Studios, Camera Nordic, Cinelab Film & Digital, FilmLight og NRK. Etter testen arrangerte FNF en workshop for våre medlemmer hvor vi live-gradet materialet og så hvordan de ulike kameraene skilte seg fra hverandre med tanke på dynamikk, farger, korn og støy. Dette var også tema nå.

AFC arrangerte ikke bare én, men to workshops denne lørdagen. Én før lunsj, og en etter. Cirka 150 publikummere dukket opp i kinosalen. Aller flest filmfotografer, men også noen colorister, DIT-er og B-fotografer. Kinosalen lå inne i fasilitetene til TSF, et av Europas største utleiehus. FilmLight stilte opp med teknisk support på programvaren Baselight som colorist Christian har brukt til testene. De norske gjestene ble invitert til Frankrike av Philippe Ros AFC som er en av lederne i IMAGOs tekniske komité. Philippe ledet samtalen og oversatte fra engelsk til fransk underveis. Publikum stilte spørsmål både på fransk og engelsk. Og det ble gode samtaler. Christian Wieberg-Nielsen er colorist på Storyline og fagansvarlig for fargeavdelingen. Der bruker de Baselight fra FilmLight. «Bruk av FilmLight’s utmerkede Color Management gjorde det enkelt å isolere ARRIs Reveal Color Science fra kamerasensoren når den presenteres for programvaren etter ADA-7 (debayer algorithm) og ACE4 (ARRI Color Engine). Det er en flott måte å evaluere ytelsen til sensoren (med debayer) uavhengig av Reveal Color Science» sier Christian. Enkelt forklart handler det om å se hva sensoren i de ulike kameraene kan gjengi og hva som gjøres i sensoren og hva man kan se når man nullstiller produsentenes egne fargeprosessering.

Vi startet begge workshopene med en gjettelek hvor publikum fikk fem bilder av samme person, alle skutt med ulike kameraer. Her skulle de gjette hvilket bilde som er skutt med de ulike kameraene. En vanskelig oppgave, særlig når alle kameraene ses med ARRI sin nye Reveal Color Science. Mange gjettet riktig på analog film da dette kameraet har mer tekstur. Det ble veldig tydelig når vi spilte av klippene og man så støv og andre artefakter. De øvrige kameraene var vanskelig å skille. Da vi viste noen overeksponerte testopptak (6 stop over) kom analog film og Alexa 35 best ut. Disse holdt detaljer i ansiktene når vi trakk ned eksponeringen i post. Generell konsensus fra workshopen var at den største fordelen med Alexa 35 er det større dynamiske området. Fargegjengivelsen fra Reveal Color Science er for de fleste praktiske formål i postproduksjon den samme på Alexa 35 og de andre digitale kameraene. Støy var litt penere å se på i Alexa 35, men Reveal rydder opp saturert støy også på de andre kameraene. Alexa 35 er oppgitt med en dynamikk på 17 stop, mot 14,5 stop på ARRIs gamle sensor. Altså, 2 1/2 stop mer. Under vår test i Oslo så vi to stop forskjell i høylyset.

TSF ligger i La Plaine Saint Denis rett nord for Paris. Her finner vi også andre store filmstudioer og utleiehus som Vantage og Panavision. Groupe TSF har 6 lokasjoner i Frankrike og Belgia. Utstyrsparken teller 100 kameraer, 1000 linser og 5000 lamper. TSF har over 200 prosjekter i året. Det er altså stor forskjell fra hva vi er vant med her hjemme. Fransk filmproduksjon gikk så det suste i 2023. I sterk kontrast til forholdene i Norge, USA og de fleste andre land. Frankrike er med sine 67 millioner innbyggere et av de største landene i Europa og de produserer rundt 300 filmer i året. At franskmenn snakker lite engelsk er trolig en fordel når det kommer til filmproduksjon og strømmetjenester da dette fordrer stor egenproduksjon i det lokale markedet. Den franske filmfotograf-foreningen teller 180 medlemmer og ble grunnlagt i 1990. AFC var med på å danne den europeiske organisasjonen IMAGO som i senere år har blitt global. AFC står for Association Française des directrices et directeurs de la photographie Cinématographique.

Det ble to vellykkede workshoper i Paris. Takk til Jacqueline Loran fra FilmLight og Aurélien Branthomme fra Groupe TSF for all teknisk tilrettelegging i forkant og under selve workshopen. Takk også til Laurent Kleindienst og Danys Bruyere fra TSF som la til rette for et godt arrangement. Og ikke minst vil vi takke AFC for invitasjonen. Co-president Jean-Marie Dreujou AFC, styremedlem Pascale Marin AFC og Philippe Ros AFC var suverene verter. FNF er opptatt av internasjonalt samarbeid og vi håper franske filmfotografer tar turen til Oslo Digital Cinema Conference neste år. Nå i februar arrangerer AFC sitt årlige Micro Salon som er en todagers utstyrsmesse kombinert med mesterklasser. Dette er verdt å få med seg hvis man kan dra til Paris 7. og 8. februar.
Last ned rapporten vår om kameratesten som PDF her: Alexa 35 kameratest