Rapport fra Camerimage 2023

Filmfestivalen Camerimage ble arrangert fra 11. til 18. november. Benjamin Loeb FNF var representert i sideprogrammet med «Dream Scenario» (2023) hvor han for andre gang skyter en spillefilm med Hollywood-stjernen Nicolas Cage i hovedrollen. Flere FNF-medlemmer fikk reisestipend for å dra til Polen og Den norske filmskolen sendte seks avgangselever fra fotolinja anført av Odd Reinhardt Nicolaysen FNF. Vår svenske venn Lars Pettersson FSF har skrevet følgende rapport fra Camerimage:

Den pittoreske lille middelalderbyen Torun i Polen er nok en gang kulisse for Camerimage, den internasjonale filmfestivalen dedikert til filmfoto-kunsten. Festivalen ble i år arrangert for 31. gang. På samme måte som byens mest kjente sønn, astronomen Nicholas Copernicus skjønte at jorden kretser rundt solen, så kretser det meste i Torun rundt film denne uken: å se film, analysere dem og feire menneskene som lager dem. Du må myse ganske hardt for å ta inn den sjarmerende og vakre Torun denne gangen fordi regnet tidvis pøste ned fra veldig mørk himmel. En viss Stanley Donen musikalkomedie fra 1952 kan faktisk ha vært den perfekte filmen å kjøre på årets festival. Men det meste skjer innendørs uansett, og episenteret for festivalen er den imponerende CKK Jordanki-bygningen der de mest prestisjefylte visningene og prisutdelingene finner sted. Det er også her du finner den tekniske utstyrsmessen, som vanligvis er lagt ut langs en rett linje, som bokstaven «I». I år har den imidlertid utvidet seg til nesten det dobbelte av den vanlige størrelsen, og er mer i form av en «H». Og hvis Torun er en av kronjuvelene i Polens kulturarv, må sigaren for «Polens filmstolthet og glede» gå til filmskolen Lodz, som feirer 75-årsjubileum i år. Den er dermed den tredje eldste filmskolen i verden etter The Moscow Film School (104 år ung) og LAs USC Film School (en frisk 94-åring). Filmskolen i Lodz har en flott stand, komplett med en minikino og en liten bokhandel. Skolen er representert av både ansatte og studenter.

Messehallen under årets Camerimage. Dominik Dukat og Felix Rakowsky på ARRI standen. Foto: Lars Pettersson, FSF.

Resten av messehallen består stort sett av teknisk utstyr. De fleste av verdens ledende produsenter er tilstede på Camerimage. Blant annet SONY som nylig lanserte sitt BURANO 8,6K kamera i CineAlta serien. Dette er en perfekt timing for Cooke som nesten samtidig lanserte sin SP3-serie med fullformatobjektiver. De to utgjør en fantastisk kombinasjon. Det er mange ting å like med disse linsene, både den fysiske størrelsen og den relativt beskjedne prislappen (jfr. high-end optikk). Størrelsen og vekten lurer deg til å tro at du har et DSLR-objektiv. Linsene koster 3 900 € hver, eller 18 500 € for et komplett sett, så settet gir god valuta for pengene. SP3-serien er basert på den originale Cooke Speed Panchro-serien fra 1950-tallet. Brennviddene varierer fra 25 mm til 100 mm og blenderåpningen går til T2,4. De kommer med Sonys E-fatning montert og Canon RF-fatning inkludert i esken. L-fatning og M-fatning vil være tilgjengelig i 2024, men det vil ikke komme noen PL-fatning for disse objektivene. Cooke har levert i to måneder og responsen fra markedet er veldig positiv. De analyserer for øyeblikket tilbakemeldingene for å se hva folk ønsker i form av videre eller lengre brennvidder. Hvis det er en sammenhengende tråd man kan følge fra SONY til Cooke, så er det at begge har lansert mer moderat prisede produkter helt nylig (BURANO koster mindre enn halvparten av VENICE 2). Denne tråden kan følges til en av de mest populære standene på utstillingen; ARRI og ARRI Rental. ARRIs  Certified Pre-Owned-program (CPO), har eksistert i flere år, men er mer aktuell enn noen gang nå som rentene øker og påvirker kjøpekraften både til utleiheus og alle andre. Gjennom CPO-programmet er godbiter som Mini LF, Alexa 35 og komplette sett med Signature Primes tilgjengelig til en rimeligere penge.

Filmfotograf Michael Tebinka i samtale med Nanlux representant Grzegorz Najder. Foto: Lars Pettersson, FSF

Jeg er ikke sikker på om jeg fanget Grzegorz Najder i Nanlux-standen rett etter å ha drukket ti kopper espresso, men det ville forklare mye. Sett på dette bildet med Nanlux Evoke 1200B bicolor LED-lys, er Grzegorz mest entusiastisk over selskapets produkter. «Nanlux lager flotte lys som endrer måten folk jobber på», forklarer han, «de er virkelig i endring. Du kan koble dem til veggen i en vanlig stikkontakt, de er helt flikkerfri som er gunstig for high speed og de trekker bare 20 % av strømmen i forhold til vanlig tungsten lys, noe som betyr at du kan gå inn i skogen med bare en liten strømgenerator eller til og med batterier! Ikke behov for en generatorbil”. Nanlux lanserer nå en dobbelt så kraftig LED-fresnell: Evoke 2400B. I standen hos Vantage Film får vi vite at deres MHX-serie av Full Frame Hybrid Anamorphics (sfæriske linser med klassiske anamorfe egenskaper som elliptisk bokeh og liten dybdeskarphet) nå har blitt supplert med en super -35 serie kalt Minihawks. De har nå fire sett hver med MHX og Minihawks, og disse er ekstremt populære. Det er 8-9 brennvidder for henholdsvis fullformat og super-35 versjoner. Vantage optikk er kun for utleie, ikke salg.

ZEISS viser frem sitt imponerende Focus Assistance System. Jeg tok en prat med Sundeep Reddy, som er produktsjef for Digital Cinema Products i Zeiss Group, og som skjebnen ville ha det, er han faktisk den som var ansvarlig for å bringe denne teknologien til Zeiss i utgangspunktet. I all rettferdighet er Zeiss Cincraft Scenario mye mer avansert enn å holde styr på hva som er foran kameraet ditt for å trekke fokus, fordi det i utgangspunktet er et verktøy for sømløs produksjon av VFX-bilder. Si at du fotograferer i et studio hvor alt utenfor vinduene er grønnskjerm og du gjør kamerabevegelser, eller du er i et LED-volum, eller bruker digitale Set Extensions.. Denne teknologien gir deg informasjon om avstand til bakgrunnen slik at du kan matche opp dette med tanke på dybdeskarphet og ufokus/fokus. Gå inn i Cincraft Scenario, du fester fokus-laseren til matteboxen og gjør kamerabevegelsene dine. Cincraft vil finne naturlige markører, som hjørnet av et teppe, en lyktestolpe eller hva som helst foran den, og registrerer all data. Den kan også brukes å mate sanntids CGI til et LED-volum eller grønnskjerm, justere perspektivet mens du beveger kameraet. Responsen i markedet har vært veldig positiv og ZEISS vil begynne å sende dette produktet i desember.

Camerimage Lifetime Achievement Award gikk til Peter Biziou BSC som også vant Manaki Brothers hederspris tidligere i høst. Foto: Lars Pettersson, FSF

Denne 31. utgaven av Camerimage er selvsagt så mye mer enn bare den tekniske utstillingen. Det er i løpet av denne uken nesten hundre seminarer og workshops, samt tre ganger så mange filmvisninger. Kjente filmfotografer, regissører, skuespillere og andre fremtredende fagfolk står på scenen – eller du kan møte dem på en av festene. Blant de nye spillefilmene som ble vist her på festivalen var Michael Manns «Ferrari», en biografi som handler om de personlige og profesjonelle utfordringene til Italias mest kjente bilprodusent og racingentusiast. Den som kom på ideen om at Adam Driver skulle spille Enzo Ferrari hadde en virkelig inspirert dag på kontoret. Mottakerne av Main Competition Frog Awards var en ikke mindre fantastisk sirkel: The Golden Frog gikk til den imponerende australske filmskaperen Warwick Thornton, som både hadde regissert og filmet «The New Boy». Ed Lachman ASC plukket opp Sølvfrosken for sitt arbeid med «El Conde». Robbie Ryan BSC ISC scoret to ganger og tok hjem både bronsefrosken og publikumsprisen med «Poor Things» regissert av Yorgos Lanthimos. Den britiske filmfotografen Peter Biziou BSC ble tildelt Camerimage Lifetime Achievement Award. Biziou er kjent for filmer som «Bugsy Malone» (1976), «Life of Brian» (1979), «Pink Floyd: The Wall» (1982), «Nine 1/2 Weeks» (1986), «Mississippi Burning» (1988) og «The Truman Show» (1998).

Lars Pettersson FSF

Seminar: ARRI presenterer sine Impression-filtre. Foto: Karoline Sødal Sellæg.
Siste innlegg
Godt oppmøte på første foredrag.  Foto: O.A. Grøntvedt, FNF
«There’s no such thing as a free lunch» er et velkjent begrep i bransjen. Lørdag 1. juni motbeviste vi denne (..)
[ 2. juni 2024 ]
Filmparken
Vi har gleden av å invitere hele filmbransjen til sommerfest læring og utstyrsutstilling lørdag 1. juni. Ta turen til Filmparken på (..)
[ 27. mai 2024 ]
Norsk filmforbunds juridiske avdeling, ledet av Bjørn Brem, informerer om lønnsforhandlingene sammen med forbundsjurist Julie Ingerø Rynning.

Foto: Paul René Roestad, FNF
FNF var godt representert på Norsk filmforbunds aller første landsmøte i helgen. Fra FNF-styret deltok styreleder Paul René Roestad og økonomiansvarlig (..)
[ 29. april 2024 ]
Odd Geir Sæther, FNF. Bilde hentet fra Cinematekets katalog.
Regissør Trygve Hagen har laget dokumentarfilm om filmfotograf Odd Geir Sæther. Filmen vises på Cinemateket i Oslo lørdag 13. april (..)
[ 1. mars 2024 ]
Paul René Roestad IMAGO Honorary Member
IMAGO, The International Federation of Cinematographers, holdt sitt årsmøte og generalforsamling i London 14. og 15. februar. Mer enn 50 (..)
[ 20. februar 2024 ]
Publikum Mandagsfilmen "Narvik"  Frogner kino. Foto. P.R. Roestad FNF
FNF Mandagsfilmen er tilbake førstkommende mandag. Da viser vi Thea Hvistendahls spillefilmdebut «Håndtering av udøde» fotografert av Pål Ulvik Rokseth (..)
[ 9. februar 2024 ]
DSCF7875
Fredag 2. februar ble det avholdt Årsmøte i Foreningen norske filmfotografer. Årsmøtet er FNFs generalforsamling og øverste myndighet. Regnskapet for (..)
[ 3. februar 2024 ]
DSCF7721
Lørdag 13. januar 2024 arrangerte den franske filmfotograf-foreningen AFC workshop i Paris. Filmfotograf Ole Andreas Grøntvedt FNF og colorist Christian (..)
[ 18. januar 2024 ]
DSCF5265
Foreningen norske filmfotografer legger bak seg et år med stor aktivitet. Blant høydepunktene var Oslo Digital Cinema Conference som gjorde (..)
[ 10. januar 2024 ]
DSCF7140
Lørdag 9. desember arrangerte vi mesterklasse med den amerikanske filmfotografen Ellen Kuras ASC på Filmens hus i Oslo. Dette ble (..)
[ 12. desember 2023 ]
18x6 meter LED-vegg fra Xvision rigget i Kryptons studio. Egen LED-skjerm i himlingen som kan heves/senkes. Foto: Bjørn Ståle Bratberg, FNF
Den norske filmskolen arrangerte kurs i virtuell produksjon fra 14.-16.november. Kurset ble avholdt i Filmskolens lokaler på Myrens verksted i (..)
[ 6. desember 2023 ]
f0cd1516-45b7-4dc5-abc3-dbd7629f4c60
Filmfestivalen Camerimage ble arrangert fra 11. til 18. november. Benjamin Loeb FNF var representert i sideprogrammet med «Dream Scenario» (2023) (..)
[ 26. november 2023 ]