Oslo Digital Cinema Conference gikk av stabelen forrige helg. Det var ganske bra besøk til tross for det pene sommerværet med 30 varmegrader og solskinn både fredag og lørdag. Det var tilreisende fra mer enn 10 land, inkludert USA og Sør-Afrika. Hele 18 presentasjoner stod på programmet over de tre dagene. Fredagen startet med en presentasjon av arbeidsforholdene i Norge av Norsk filmforbunds advokat August Falch. Mange av de tilreisende filmfotografene ble overrasket over de korte opptaksdagene. I mange europeiske land er det vanlig med både 10- og 12-timers opptaksdager. (Som i Norge har filmfotografene der forarbeid og etterarbeid utover opptak). Presentasjonen førte til mange samtaler i pausene. Den nordiske modellen er noe flere ønsker å strekke seg mot, men det er også en utopi for mange. Arbeidsforhold er et viktig satsingsområde for IMAGO som har en egen komité som jobber for å bedre forholdene rundt om i verden. Fredagen fortsatte med en presentasjon om grønn filmproduksjon og reflektert lys av Dedolgihts Alex Berkovic. Filmfotografen er også medlem av IMAGOs tekniske komité og lærte oss hvordan store lyskastere produsert for å oppdage fiendtlige fly under Første verdenskrig er det mest perfekte lys vi har til å lyssette over lengre distanser. Dedolight bruker samme Parallell Beam-prinsipp i dag. Enten det er for Tungsten, HMI eller LED. Daniel Listh fra Sony Cine presenterte det relativt nye kameraet Sony Venice 2 og Sonys satsing på LED-skjermer og deres VR-studioer. Daniele Siragusano fra FilmLight selskapet bak Baselight (en software for fargekorrigering) holdt et foredrag om hvordan vi alltid etterstreber looken av analog film når vi grader digitalt materiale. Siragusano mener vi må utvide forståelsen og se et større bilde. At kanskje den digitale looken kan omfatte mer enn vi aner i dag. Daniele argumenterte for at digital film er i stadig utvikling, på link linje med analog film. FilmLight har utviklet Chromogen som er et look-basert tilskudd til Baselight. Fredagens siste leksjon stod Philippe Ros AFC, Dave Stump ASC og Alex Berkovic RGC for. Trekløveret leder IMAGOs tekniske komité og de fortalte hvordan de ulike kameraprodusentene blander begreper som pixel og sensel, samt at resolusjon er et altfor vidt begrep som ikke sier så mye alene.
Visningen av «Rogue One – A Star Wars Story» (2016) på fredagskvelden var også meget populær. Dette var et arrangement i regi av Cinemateket i Oslo, hvor ODCC-besøkende fikk gratisbilletter. Greig Fraser introduserte filmen og ble intervjuet av Hege Jaer fra Cinemateket. Samtalen gikk rundt arbeidet som filmfotograf, tidlig karriere og hans forhold til Star Wars-franchisen. Før filmen fikk vi se trailer til «The Creator» (2023) hvor Fraser igjen jobber med regissør Gareth Edwards. Fraser tok en selfie-video med et ivrig publikum i bakgrunnen som han sendte til sin venn Edwards. Greig var over seg av begeistring: Dette er den eneste gangen i historien at traileren til Creator vises før Rogue One i en kinosal, sa han på vei ut av kinosalen. Den australske filmfotografen var også fornøyd med bildekvaliteten i Cinematekets sal Tancred.
Lørdagen startet med en presentasjon av spillefilmen «A Rare Grand Alignment» (2023) skutt av John Christian Rosenlund FNF. Filmen handler om tre amerikanske ungdommer som sitter fast i en gondol et sted i Norge i 1982. 95 prosent av filmen foregår inne i gondolen som ble bygget i studio i Finland. Med LED-skjermer på én side kunne John Christian filme 180 grader og lyssette med LED-lys som matchet bakgrunnen på skjermene (dog med bedre fargedynamikk enn LED-skjermene). Når de skulle filme rotskudd så snudde de gondolen. I panelet satt VFX-Supervisor Markus Helminen fra finske Fireframe, Rob Peyton fra ARRI Solutions og Dave Stump ASC som ble spurt om å jobbe på produksjonen, men forhindret grunnet Covid-19 pandemien. John Christian skrøt av Martin Otterbeck FNF som opererte kamera mens han selv satt ved monitor sammen med regissør og VFX-teamet. Martin er Norges desidert beste håndholdt-fotograf i følge Rosenlund.
Programmet fortsatte med en presentasjon av «Alt du trenger å vite om LED» av Philippe Ros AFC. Det er ikke lite man trenger å vite om teknologien som har tatt over store deler av lyssettingen innen filmproduksjon, til tross for store begrensninger i kvalitet. Det ble foreslått å lyssette omgivelser med LED, men å bruke tungsten eller HMI for å lyssette mennesker, da LED fremdeles sliter med å reprodusere hudtoner på en tilfredstillende måte. Morten Hjerte fra norske Rift Labs (som produserer merkevaren Kelvin) ga oss innblikk i det nyeste av LED-teknologi og hvordan RGBWW og RGBACL bedrer fargespekteret betraktelig kontra tradisjonell RGB LED. MED RGBACL brukes 6 farger til å reprodusere alle regnbuens farger. (RGB er som kjent Red, Green, Blue og RGBWW har i tillegg en kald hvit diode og en varm hvit diode).
Mesterklassen med Greig Fraser ASC, ACS var så godt som fullstappet. Samtalen ble ledet av Dave Stump ASC og publikum var meget aktiv med spørsmål. ODCC 2023 hadde et stort fokus på Virtual Reality. I særdeleshet LED Volumes om har kommet sterkt de siste årene. Greig Fraser har vært en spydspiss i utviklingen. Han begynte å eksperimentere med LED-skjermer som bakgrunn på enkelte scener i Star Wars-filmen «Rogue One» allerede i 2015. Teknologien var da ikke god nok til at det kunne være fokus på skjermene. Pionerarbeidet ga Fraser jobben som konseptuerende fotograf (og co-produsent) på Star Wars TV-serien «The Mandalorian» (2019) for Disney+. Greig Fraser argumenterte for hvor viktig det er at filmfotografen er med og leder den teknologiske utviklingen. For hvis ikke vi gjør det, vil ansvaret bli overlatt til produsenter og VFX-folk, som ikke har nok forståelse for filmfotografiet.
Den britiske filmlaben Cinelab Film & Digital holdt en presentasjon over sine tjenester. Norskfødte Christian Martinsen presenterte blant annet deres Digital-Film – Digital-tilbud (D-F-D), som er en analog intermediate for de som ønsker analog film-karakteristikk etter å ha skutt digitalt. Greig Fraser gjorde noe av det samme på «Dune» (2021). Christian fortalte at det er tollfritt å sende film til England. Han fortalte at nye røtngenmaskiner på en del flyplasser ødelegger filmen og at vi derfor ikke må ta med filmruller i håndbagasjen. Det tryggeste er å bruke et selskap som FEDEX. I den kommende TV-serien «Makta» fikk John-Erling Holmenes Fredriksen FNF overtalt både produsenten og NRK til å skyte på 16mm film. Alle rullene ble sendt til Cinelab i London. Ikke én rull ble skadet underveis. Flere norske produksjoner har skutt film på film de siste årene og brukt Cinelab, blant annet «Syk pike» og «Verdens verste menneske». I tillegg til Martinsen var Cinelab representert av grunnlegger Adrian Bull.
Dave Stump ASC holdt en presentasjon kalt «Extended Reality in Real Time» om hvordan LED-Volumes (LED skjermer) kan brukes for umiddelbart å se omgivelsene og lette skuespillernes arbeid sammenlignet med grønnskjerm. Serbiske Bojana Andric SAS og estiske Elen Lotman presenterte IMAGOs arbeid for inkludering og mangfold. Bojana overtok Elens verv som leder av IMAGO Diversity & Inclusion Committee tidligere i år. De presenterte blant annet statistikk fra Australia og Østerrike som viser hvor kort vi har kommet når det gjelder mangfold og likestilling. I rapporten «A Wider Lens» som ble utgitt av ACS og Deakin University i juli 2022 viser at menn står for 91% av jobbene som filmfotograf i Australia. I Australia, som i Norge, tjener menn mer enn kvinner. Til tross for at 95% av de kvinnelige filmfotografene hadde høyere utdanning, mens. kun 67% av mennene hadde det. Etniske minoriteter og personer som identifiserer seg som LGBTIQ+ er knapt representert i yrket down under.
Rob Peyton fra ARRI Solutions holdt et foredrag om ARRI sin satsing på LED Volumes før vi ble transportert med buss til Storyline Studios hvor det ventet pizza og øl. Det ble mange interessante samtaler og nye bekjentskaper. Storyline viste blant annet fram sin nye motion control-robot. Før midnatt gikk det buss tilbake til Oslo sentrum.
Søndagen startet med foredrag om den banebrytende svenske filmfotografen Sven Nykvist sitt liv. Lars Pettersson FSF oppsummerte jubileumsåret 2022 som markerte at det var 100 år siden Sven Nykvist ASC, FSF ble født. Vi fikk høre om oppveksten, samarbeidet med Ingmar Bergman og internasjonal karriere, blant annet i Hollywood. Nykvist filmet Liv Ullmanns «Kristin Lavransdatter» (1995) før han etterhvert ble for syk til å jobbe. Flere av FNFs medlemmer jobbet på denne storproduksjonen. Høydepunktet for konferansens siste dag var mesterklassen med Eben Bolter BSC. Eben fortalte om sitt arbeid på HBO-serien «The Last of Us» (2023) basert på Playstation-spillet ved samme navn. Å filmatisere et dataspill er relativt unik. Bolter var selv en ivrig fan og TV-serien var derfor et drømmeprosjekt. Bolter var en av flere fotografer som filmet hver sine episoder. De fikk relativt frie tøyler og snakket lite sammen, men serieskaperne hadde gitt dem en 140 siders PDF som en rettesnor for hele serien. Publikum var meget begeistret over samtalen med Eben Bolter som ble mesterlig ledet av Trond Tønder FNF. Etter en kaffepause fikk vi servert foredraget «The importance of preservation of our Digital film-cultural heritage, and next stage of ACES II» av Steve Tobenkin fra Oscar-akademiet (AMPAS). Dave Stump ASC holdt sitt siste foredrag for året når han fortalte om VFX-arbeidet med den italienske krigsfilmen «Comandante» (2023) hvor de blandet flere teknikker og kunne jobbe tilnærmet real-time med effekter, blant annet ved hjelp av Nuke og Unreal Engine, samtidig som de hadde en faktisk ubåt i sjøen i stedet for å skyte i studio. ODCC 2023 ble avsluttet av undertegnede, Ole Andreas Grøntvedt FNF, som presenterte rapporten fra Alexa 35-testen vi gjorde i desember 2022. Hele rapporten vil bli tilgjengelig på nettsiden vår.
ODCC 2023 ble en suksess og vi gleder oss allerede til neste utgave i 2025. Da skal FNF også feire 30-årsjubileum. Velkommen tilbake!
Rapport og bilder ved Ole Andreas Grøntvedt FNF