Blant alle dyktige fagfolk man møter på sin vei i filmbransjen, skinner noen stjerner litt ekstra sterkt. En slik stjerne slukket onsdag 15. mars etter lang tids sykdom. Otto Thorbjørnsen var VFX supervisor involvert i en lang rekke norske (og internasjonale) film- og TV-produksjoner, og drev etterarbeidshuset Stardust Effects sammen med sin livspartner Anette Gjertsen. Jeg møtte ham først på Heimebane, hvor han sammen med Anette laget de fullsatte tribunene som heiet den fiktive klubben Varg IL frem til et sensasjonelt cupgull på Ullevaal stadion. Et effektarbeide så imponerende at de fikk Gullruten for årets innovasjon. Det unike med Otto var at han forstod den jobben som gjøres på filmsettet, og derfor var det helt intuitivt for ham at Heimebane måtte spilles inn uten bruk av begrensende og teknisk kompliserte bluescreens. I stedet oppdaget han at de kunne keye fargen på de tomme setene. Da vi spilte på Lerkendal, og fikk problemer med et sjakkmønstret stoloppsett, dro han selv søppelposer over de hvite stolene. Det var sjelden problemer i veien for Otto, han måtte bare finne andre løsninger. For meg som fotograf var det et utrolig privilegium å jobbe tett med et menneske som ikke bare var så ut i fingerspissene kompetent som Otto, men som først og fremst var engasjert i filmen, og som ville være med på å løse utfordringer til filmens beste. I tillegg var han et sjarmerende vesen, med et lurt smil og optimistisk syn på hverdagen. En man alltid ville ha med på laget. En man raskt kunne kalle en venn. Norsk film tok mange steg fremover med Otto på lag, og hans bidrag vil alltid huskes av oss som fikk gleden av å jobbe med ham, og bli kjent med ham. Han var en innovatør og en ildsjel, og ble tatt fra oss alt for tidlig.
På vegne av Foreningen norske filmfotografer
John-Erling Holmenes Fredriksen