Årets andre arrangement ble holdt på Frogner Kino mandag 13. mars 2023. «Den siste filmen» av Karianne Førland Vennerød og Olaug Spissøy Kyvik stod på plakaten. Dokumentarfilmen handler om filmskaper Petter Vennerøds siste år. Vennerød ble diagnostisert med Atypisk Parkinson og kjente hvordan både muskulaturen og hjernen svant hen. Han bestemte seg for å lage en siste film før han glemte alt. Filmen ble ferdigstilt av hans kone Karianne og FNF Mandagsfilmens egen Olaug.
Wam & Vennerød er er en ikonisk duo i norsk filmhistorie. Fra 1976-1995 produserte de 14 spillefilmer. I en tiårsperiode kom de med én ny spillefilm hvert eneste år. Duoen skrev manus, dreiebøker, regisserte, produserte og spilte ofte selv i filmene sine. De var i opposisjon til det bestående og fikk uvenner både til høyre og venstre. Også i filmbransjen ble de upopulære. Men de som jobbet for dem skryter av filmene. «Det ble aldri overtid. De gangene det hendte ble det varslet to dager i forveien» har Thomas Diseth FNF fortalt. Han jobbet som kameraassistent på en av filmene på 1970-tallet. «I stedet for klapperøl ble det servert Champagne» forteller Diseth.
Visningen ble holdt av Mandagsfilm-komiteens nye medlemmer Martin Edelsteen og Øyvind Svanes Lunde. De gjorde en utmerket debut. Gjester i tillegg til Olaug var Philip Øgaard FNF og Paul René Roestad FNF. To erfarne filmfotografer i 70-årene som har gjort mange filmer for Wam & Vennerød. Begge debuterte som spillefilmfotografer for Svend Wam og Petter Vennerød: Paul René skjøt de fem første spillefilmene: «Lasse & Geir» (1976), «Det tause flertall» (1977), «Hvem har bestemt» (1978), «Svartere enn natten» (1979) og «Liv og død» (1980). Etter fem filmer var han litt lei og takket ja til Vibeke Løkkebergs «Løperjenten (1981). Dette ble ikke godt mottatt og han snakket aldri mer med Svend Wam. Svein Krøvel FNF hadde vært B-fotograf for Paul René. Nå fikk han sjansen til å skyte de to neste spillefilmene: «Julia Julia» (1981) og «Leve sitt liv» (1982). Philip Øgaard var B-foto for Svein. På Mandagsfilmen fortalte Philip at han ble spurt om å gjøre enda en film for Wam & Vennerød, men takket nei fordi han var lei av å være B-foto. Da fikk han beskjed om at han skulle få være fotograf, noe han takket ja til. Philip Øgaards debutfilm som filmfotograf ble «Åpen framtid» (1983). Etterpå gjorde han «Adjø solidaritet» (1985), «Drømmeslottet» (1986) og Hotel St. Pauli» (1988). På 1990-tallet skjøt Harald Gunnar Paalgard FNF «Lakki – Gutten som kunne fly» (1992) før svenske Per Källberg FSF filmet duoens siste spillefilm «Sebastian» (1995).
Olaug Spissøy Kyvik er både manusforfatter, regissør, produsent, fotograf og klipper på «Den siste filmen». Ikke ulikt Wam & Vennerød med så mange hatter. Dette ble en interessant utgave av Mandagsfilmen med en rørende dokumentarfilm og mye norsk filmhistorie. Takk til gjestene Olaug, Paul René og Philip. Førstnevnte fløy inn fra Bergen og Philip Øgaard kjørte fra Horten i snøkaoset, bare for å komme på Mandagsfilmen. Det var stort.