Olaug Spissøy Kyvik, FNF er intervjuet av Rushprint om sitt arbeid på Den siste filmen som vi hadde gleden av å vise på Mandagsfilmen nylig: «Petter hadde veldig lyst til å fortelle om hvordan det var å få en så alvorlig diagnose. Kona hans, Karianne, hadde filmet ham en del med sin mobiltelefon. Hun er ikke fotograf i utgangspunktet. Så ble jeg hentet inn relativt snart etter det. Det første jeg gjorde da jeg kom inn i prosjektet, var å se på det Karianne hadde filmet. Så begynte vi å tenke på hvordan vi skulle angripe dette» sier Kyvik til Rushprint. «Den største påvirkningen min var at jeg overtalte Karianne å være foran kameraet, for det hadde hun ikke planer om.»
«Foto var egentlig ikke det mest utfordrende på dette prosjektet. Det var ganske kontrollerte situasjoner. Petter var ganske sakte, så det var mer sånn at vi skulle tenke ut hvordan vi skulle filme. Vi kunne ikke bare ha intervjuer med ham der han snakket. Han fikk mindre og mindre bevegelsesfrihet. Så trengte man visuelle pauser fra masse snakk. Det var veldig bra at vi hadde parken rett ved siden av huset. Vi kunne følge han gjennom årstidene der. Det var hans uteareal. De største utfordringene var i klippen. Vi følger to historier i filmen. Nåtidshistorien der han blir dårligere og dårligere, og filmhistorien hans, med tilbakeblikk. Å finne balansen mellom de to, sånn at det føltes som én film, tok tid.»
«Ingen av kanalene trodde nok på idéen vår til at de ville inn i prosjektet. De ville bare se den, og det var det. Da tenkte vi at vi skulle lage denne filmen uansett. (…) Vi gikk til Cinemateket og fikk dem til å inngå en visningsavtale. Det holdt for NFI (…) Det ga oss en enorm kunstnerisk frihet. Vi fikk laget akkurat den filmen vi hadde lyst til å lage. Det var første gangen jeg har vært med på noe sånt, og det var utrolig fint!».
Du kan lese hele intervjuet med Olaug i bransjebladet Rushprint. (Saken er for abonnenter).