18x6 meter LED-vegg fra Xvision rigget i Kryptons studio. Egen LED-skjerm i himlingen som kan heves/senkes. Foto: Bjørn Ståle Bratberg, FNF

Kurs i virtuell produksjon

Den norske filmskolen arrangerte kurs i virtuell produksjon fra 14.-16.november. Kurset ble avholdt i Filmskolens lokaler på Myrens verksted i Oslo og var ledet av Troels Linde og Niels Gabriel Theisen, godt hjulpet av Virtual Production Supervisor (og fotograf) Rasmus Eriksson. Utstyret ble levert av Xvision og Jon Sverre Høiden (med team) som også var en av instruktørene. Kurset ble organisert slik at man meldte seg på i en gruppe bestående av regissør, fotograf, production designer og produsent. 3 slike grupper var påmeldt, i alt 12 studenter. Bjørn Ståle Bratberg FNF deltok og han oppsummerer kurset slik:

Dag 1 var teoretisk lagt opp hvor man tok for seg fordeler og muligheter (og begrensninger) med virtuell produksjon. Mange argumenter ble lagt fram: Budsjettpenger kan spares med at man ha færre location-forflytninger. Spesielt med produksjoner som har spesifikke behov, som eksotiske eller teknisk vanskelige locations. I en framtid hvor det vil bli enda større fokus på miljø, vil det være fordelaktig å minske antall forflytninger og “carbon foot print”. I tillegg var det mange spennende tekniske og kreative fordeler – som å kunne filme lange scener i spesielt lys (eks soloppgang, magic hour) eller spesielle årstider. Et annet argument var at både skuespillere og filmskapere kan se miljøet under opptaket og dermed bedre integrere lyssetting og spill (i motsetning til green screen). Og at man kan få lys og refleksjoner fra miljøet som kan gjøre et effektbilde mer virkelighetstro. Regissør hans Petter Moland og production designer Jørgen Stangebye Larsen la fram erfaringer fra sin siste film, hvor de hadde løst enkelte scener med virtuelle verktøy. Det var interessant som en case study – hvor man fikk et større innblikk av planlegging og gjennomføringen på en større produksjon. Hver gruppe ble deretter overrakt et kort manus som skulle analyseres og planlegges med planlagt opptak på dag 3. Den virtuelle location var en bensinstasjon i et skogslandskap og scenen involverte en bil og tre karakterer. Elementer og rekvisitter skulle defineres som ekte eller virtuelle og man diskuterte iscenesettelsen.

Forarbeid ble gjort med miniatyrer av studio-settet. Foto: Bjørn Ståle Bratberg, FNF

Dag 2 gikk med til videre planlegging. Xvision hadde satt opp en miniatyr-utgave av skjerm og rekvisitter, hvor bakgrunnen var lik som i en innspillingssituasjon. Gruppene måtte jobbe sammen for å definere bilde for bilde, med både retning, brennvidder og avstander fra skjerm og kamera. Dette var kanskje den mest interessante delen for undertegnede. En svært klargjørende metode når man jobber med designer og regissør og en arbeidsform som kanskje hadde fungert fint utenfor virtuell produksjon – på planlegging av scener hvor det skal bygges sets eller helt vanlig location-befaring.

Opptakssituasjon i studio. Foto: Bjørn Ståle Bratberg, FNF

Dag 3 var tilrettelagt til opptak i Kryptons studio ved Myhrens verksted. Xvisions oppsett bestod av en 18m lang og 6 meter høy skjerm med 8 graders krumning, samt en skjerm montert i taket som fungerte som «himmel» og/eller lyskilde. Den virtuelle location, bensinstasjonen, var 3-D generert hvor det var mulig å få riktig følelse av parallax ved bruk av bevegelig eller håndholdt kamera. Hver gruppe hadde to timer til å gjennomføre sine planlagte opptak. 3 skuespillere var tilgjengelig i iscenesettelsen, samt en bil og 1 x bensinpumpe. Øvelsen ble filmet med filmskolens Alexa mini med Ultra Primes. Takk til Den norske filmskolen for et lærerikt kurs.

 

Siste innlegg
Paul René Roestad IMAGO Honorary Member
IMAGO, The International Federation of Cinematographers, holdt sitt årsmøte og generalforsamling i London 14. og 15. februar. Mer enn 50 (..)
Publikum Mandagsfilmen "Narvik"  Frogner kino. Foto. P.R. Roestad FNF
FNF Mandagsfilmen er tilbake førstkommende mandag. Da viser vi Thea Hvistendahls spillefilmdebut «Håndtering av udøde» fotografert av Pål Ulvik Rokseth (..)
DSCF7875
Fredag 2. februar ble det avholdt Årsmøte i Foreningen norske filmfotografer. Årsmøtet er FNFs generalforsamling og øverste myndighet. Regnskapet for (..)
DSCF7721
Lørdag 13. januar 2024 arrangerte den franske filmfotograf-foreningen AFC workshop i Paris. Filmfotograf Ole Andreas Grøntvedt FNF og colorist Christian (..)
DSCF5265
Foreningen norske filmfotografer legger bak seg et år med stor aktivitet. Blant høydepunktene var Oslo Digital Cinema Conference som gjorde (..)
DSCF7140
Lørdag 9. desember arrangerte vi mesterklasse med den amerikanske filmfotografen Ellen Kuras ASC på Filmens hus i Oslo. Dette ble (..)
18x6 meter LED-vegg fra Xvision rigget i Kryptons studio. Egen LED-skjerm i himlingen som kan heves/senkes. Foto: Bjørn Ståle Bratberg, FNF
Den norske filmskolen arrangerte kurs i virtuell produksjon fra 14.-16.november. Kurset ble avholdt i Filmskolens lokaler på Myrens verksted i (..)
f0cd1516-45b7-4dc5-abc3-dbd7629f4c60
Filmfestivalen Camerimage ble arrangert fra 11. til 18. november. Benjamin Loeb FNF var representert i sideprogrammet med «Dream Scenario» (2023) (..)
MV5BNmZhMDZkNjUtZGU3MC00MTBlLThhNDQtMmExN2UxMzAzZDFmXkEyXkFqcGdeQXVyNzUzMDY0NDI@._V1_
Ragnar Lasse Henriksen FNF vant Sølvbjørnen i Berlin for sitt fotoarbeid på det som skulle bli hans eneste utgitte spillefilm. (..)
Ellen-Kuras-Featured
I samarbeid med Dokumentarkonventet har Foreningen norske filmfotografer fått selveste Ellen Kuras ASC over til Norge for to mesterklasser: Lørdag (..)
DSCF5755
Tredje utgave av Mirage Film Festival for the Art of the Real er akkurat ferdig. Festivalen er unik i sitt (..)
Mirage 2022. Patrik Säfström FNF i samtale med Thomas Tsiftelis og Patrick Tresch. Foto: Mirage
Filmfestivalen Mirage starter førstkommende onsdag. Mirage Film Festival for the Art of the Real er en dokumentarfilmfestival som utforsker grensene (..)