Filmfestivalen EnergaCAMERIMAGE feiret 30-årsjubileum i 2022.
12.-19. november 2022, TORUŃ, Polen. Av Ole Andreas Grøntvedt, FNF.
Filmfestivalen EnergaCAMERIMAGE feiret 30-årsjubileum i 2022. Åpningsseremonien fant sted på festivalsenteret CKK Jordanki lørdag 12. november. Etter en uke medfilmvisninger, konferanser, workshops og mesterklasser ble det hele rundet av med prisutdeling lørdag 19. november.
«THE INTERNATIONAL FILM FESTIVAL OF THE ART OF CINEMATOGRAPHY»
Camerimage er verdens største filmfestival for filmfoto og tiltrekker seg filmfotografer, studenter, agenter og utstyrsleverandører fra hele verden. Det er filmfotografiet som står isentrum. Toruń er en middelalderby som står på UNESCOs verdensarvliste. Festivalen startet opprinnelig her, men i år 2000 flyttet den til Łódź hvor den polske filmskolen ligger. Etter 10 år i industribyen flyttet festivalen videretil Bydgoszcz i 2010. I 2019 flyttet den tilbake til fødebyen Toruń. Festivalen ble som alt annet rammet av Covid-19 pandemien og arrangementene i2020 og 2021 ble derfor amputert. Årets festival ble på mange måter comebacket.
Norsk deltakelse
Dette var 5. gangen jeg besøkte festivalen siden 2007. Det var usedvanlig få nordmenn til stede i år.Dette skyldes nok til dels pandemien, men også det faktum at FNF ikke har delt ut reisestipender siden2019. I årene 2017, 2018 og 2019 delte vi ut 5 stipender á 3000 kroner som var et populært tilbud blant våre medlemmer. Tretusen kroner er langt fra nok til å betale for reise og opphold, men det gir et fint initiativ. Den siste faktoren til laber norsk deltakelse i jubileumsåret er at Den norske filmskolen deltar annet hvert år med avgangskullet. Det erda seks studenter fra filmfotograflinja, samt lærere som reiser til Polen.
En nordmann som deltok på festivalen var Sturla Brandth Grøvlen, DFF. Sturla er bosatt i København og han har tidligere vunnet Sølvfrosken for den islandske filmen«Stabukker» (2015). I år var han igjen nominert i hovedkonkurransen. Denne gang med den norske filmen «Krigsseileren» regissert av Gunnar Vikene.Filmen åpnet festivalens andre dag. Festivalens desidert største kinosal var nesten fullsatt til tross for at klokka var 10:00 på en søndag. Påpressekonferansen etterpå fortalte Sturla om prosessen med å filme norgeshistoriens dyreste film. Opptakene ble gjort i Norge, Tyskland og på Malta. Filmen var dyr i norsk sammenheng, men det var mange utfordringer med å lage en storfilmpå et begrenset budsjett. Malta i juni skulle forestille Nordsjøen på vinterstid. Scenene på vannet var spesielt utfordrende da alt går så mye saktere fortaltetrønderen som ikke hadde mye erfaring med CGI fra før; «I think I was hired due to my sensibility as a Cinematographer».
ARRI Academy: Igniting Virtual Production
I samarbeid med det finske VR-selskapet FireFrame arrangerte ARRI et seminar om bruk av LED-vegger på set. John Christian Rosenlund, FNF deltok i panelet og fortalteom sine erfaringer med spillefilmen «A Rare Grand Alignment» som ble skutt i det finske studioet. Filmen utspiller seg i stor grad i en gondol på fjellet. Istudioet hadde de hengt opp gondolen og kunne filme 180 grader. På den måten kunne det være golden hour hele tiden fortalte John Christian. Og spesielt ien film med barneskuespillere var det nyttig å ikke være presset på tid i forhold til lyset. LED-skjermene viste eksteriørbilder skutt på set og ved hjelp av ARRIs color management matchesLED-skjermene opp med lyset i studio, både med tanke på lysstyrke og fargetemperatur. Hvis viskulle skyte motsatt akse flyttet vi bare lyset og snudde gondolen, fortalte John Christian, som ikke er fremmed for å gjøre en slikproduksjon igjen. Han la likevel vekt på at det kommer helt an på historien og at han kommer til åfortsette å skyte film på gamlemåten også. Den største fordelen med LED-vegg framfor grønnskjermer at man ser resultatet med en gang. Skuespillerne kan fokusere på det de skal framfor å forestilleseg hva den grønne veggen skal forestille.
Norske Erik Alexander Wilson, BSC var nominert i TV-serie-konkurransen med en episode av«Landscapers» og han vant.
Erik Poppes svenske film «Utvandrarna» (2022) ble vist som en del av sideprogrammet Baltic Cinema Review. Filmen er fotografert av John Christian Rosenlund som harsamarbeidet med Poppe siden 1990-tallet. Filmen er basert på Vilhelm Mobergs fire bøker om svenske emigranter til Amerika på 1800-tallet, og har blitt filmatisert av Jan Troell tidligere. Bakteppet er dessverre ikkemindre aktuelt i 2022 enn i 1971.
Etter visningen var det Q&A med John Christian som blant annet fortalte om samarbeidet med Martin Otterbeck, FNF som har vært kameraoperatør og 2nd Unit fotograf både pådenne filmen, på nevnte «A Rare Grand Alignment» og Erik Poppes «Kongens nei» (2016). Rosenlund, som er medlem av IMAGOs tekniske komité fortalte også om flamme-LED-lampene han fikk laget til «Utvandrarna». Disse små LED-lampene går på batteri og blebrukt inni praktikaler som gammeldagse parafinlamper. De er utviklet av Henrik Moseid fra Softlights i Paris.
Festivalens betydning i dag
Camerimage er en viktig arena for møter mellom filmfotografer fra hele verden. Hit kommerstjernefotografer fra Hollywood og studenter fra Asia og Øst- Europa. Du kan gå bort til Ed Lachman, ASC eller Mandy Walker ACS. Du kan se studentproduksjoner,korte og lange dokumentarfilmer, musikkvideoer, indie spillefilmer og blockbustere. I år var det spesieltfokus på ukrainsk filmproduksjon og OKO International Ethnographic Film Festival, som vanligvis arrangeres i Ukraina,hadde flyttet festivalen til nabolandet og Camerimage.
Alle de store utstyrsprodusentene deltar: ARRI, Panavision, Sony, Canon, Zeiss, HAWK, Cooke, Leitz, Angenieux, CreamSource, Sumo Lights, Dedolight osv. Her er nyvinninger laget av små startups og det nyeste fra gigantene.
Det er et messeområde hvor man kan se det nyeste av teknologi, kameraer og optikk. Produsentene arrangerer også workshops og mesterklasser.
Våre søsterforeninger ASC (USA), BSC (Storbritannia), ACS (Australia), AFC (Frankrike) og BVK(Tyskland) deltok på årets festival som offisielle samarbeidspartnere. Dessverre var ikke IMAGO synlig tilstede. Dette kan nok skyldes politikk da jeg vet det har vært misnøye med fokuset på Hollywood-stjerner, polske kjendiser og politikere. Jeg vil tro dette handler om finansiering av festivalen.
Bransjemagasinene American Cinematographer, British Cinematographer og Cinematography World var godt synlige og rapporterer jevnlig fra festivalen. Noe av det viktigste med Camerimage er menneskemøtene som foregår, både på de utallige festene,på festivalområdet og i kinokøen. Å kunne møte kolleger fra alle verdenshjørner blir stadig viktigere i etglobalisert arbeidsmarked. Personlig fikk jeg knyttet kontakt med finske og svenske kolleger hvor vi blant annet snakket omopphavsrett og betaling for forarbeid. En dialog vi vil fortsette. Jeg fikk også møtt noen av våre potensielle nye sponsorer.
Prisvinnere
(Et utvalg)
MAIN COMPETITION
Golden Frog: Tár. Cin. Florian Hoffmeister, BSC
Silver Frog: Bardo: False Chronicle of a Handful of Truths. Cin. Darius Khondji, ASC, AFC
Bronze Frog: Living. Cin. Jamie D. Ramsay, SASC
TV SERIES COMPETITION
Best Episode: Landscapers. Cin. Erik Alexander Wilson, BSC
MUSIC VIDEOS COMPETITION
Best Music Video: Emmit Fenn „Light That Shines Through”. Cin. David Okolo
DOCUMENTARY FEATURES COMPETITION
Golden Frog — best feature documentary: Kash Kash. Cin. Jonas Schneider
DOCUMENTARY SHORTS COMPETITION
Golden Frog — best short documentary: A Mouthful of Petrol. Cin. Adric Watson
POLISH FILMS COMPETITION
Best Polish Film: Woman on the Roof. Cin. Ita Zbroniec-Zajt, FSF
CINEMATOGRAPHERS’ DEBUTS COMPETITION
Best Cinematographer’s Debut: Love According to Dalva. Cin. Caroline Guimbal
FILM AND ART SCHOOL ETUDES COMPETITION
Laszlo Kovacs Student Award – Golden Tadpole – Magdalena. Cin. Enrico Silva. School: American Film Institute Conservatory (AFI)
Silver Tadpole: The Creature. Cin. Ignacy Ciszewski. School: Łódź Film School
Bronze Tadpole: Entreterrestres. Cin. Dani Benejam