The Calling of Vittorio Storaro

Jon Fauer i FDtimes.com har gjort et dybdeintervju med den legendariske fotografen Vittorio Storaro.

«I understood that in doing my first film, I really was not defining any differences, I was not distinguishing between black and white or color. I was very innocent and I was thinking meanly about LIGHT. But very soon I discovered that I was very ignorant, knowing only the technical side. One day I was with Antonia, my wife, walking in Rome near Piazza Navona and we entered a little church called San Luigi dei Francesi. Inside, I discovered something that I never knew until that moment. On the walls were some canvases by a painter, Michelangelo Merisi da Caravaggio. These paintings filled me with incredible emotions and completely changed my vision. It totally changed my way of seeing. Nobody had mentioned to me there was a Baroque painter called Caravaggio who was using light and shadow to visualize our life’s journey. In the painting “The Calling of Saint Matthew,” Caravaggio emphasized the moment in which Jesus calls to Matthew to become one of his followers. Caravaggio put a ray of sunlight traversing the darkness of the canvas, emphasizing the difference between past and future, unconscious and overconscious, humanity and divinity.

That painting changed the history of visual art. Caravaggio was a visionary man who had an incredible intuition: that you can use light or darkness in a symbolic way.

At that moment I understood that yes, I was very knowledgeable in technology but I was very ignorant about art.»

Klikk her for link til intervjuet.

Siste innlegg
Paul René Roestad IMAGO Honorary Member
IMAGO, The International Federation of Cinematographers, holdt sitt årsmøte og generalforsamling i London 14. og 15. februar. Mer enn 50 (..)
Publikum Mandagsfilmen "Narvik"  Frogner kino. Foto. P.R. Roestad FNF
FNF Mandagsfilmen er tilbake førstkommende mandag. Da viser vi Thea Hvistendahls spillefilmdebut «Håndtering av udøde» fotografert av Pål Ulvik Rokseth (..)
DSCF7875
Fredag 2. februar ble det avholdt Årsmøte i Foreningen norske filmfotografer. Årsmøtet er FNFs generalforsamling og øverste myndighet. Regnskapet for (..)
DSCF7721
Lørdag 13. januar 2024 arrangerte den franske filmfotograf-foreningen AFC workshop i Paris. Filmfotograf Ole Andreas Grøntvedt FNF og colorist Christian (..)
DSCF5265
Foreningen norske filmfotografer legger bak seg et år med stor aktivitet. Blant høydepunktene var Oslo Digital Cinema Conference som gjorde (..)
DSCF7140
Lørdag 9. desember arrangerte vi mesterklasse med den amerikanske filmfotografen Ellen Kuras ASC på Filmens hus i Oslo. Dette ble (..)
18x6 meter LED-vegg fra Xvision rigget i Kryptons studio. Egen LED-skjerm i himlingen som kan heves/senkes. Foto: Bjørn Ståle Bratberg, FNF
Den norske filmskolen arrangerte kurs i virtuell produksjon fra 14.-16.november. Kurset ble avholdt i Filmskolens lokaler på Myrens verksted i (..)
f0cd1516-45b7-4dc5-abc3-dbd7629f4c60
Filmfestivalen Camerimage ble arrangert fra 11. til 18. november. Benjamin Loeb FNF var representert i sideprogrammet med «Dream Scenario» (2023) (..)
MV5BNmZhMDZkNjUtZGU3MC00MTBlLThhNDQtMmExN2UxMzAzZDFmXkEyXkFqcGdeQXVyNzUzMDY0NDI@._V1_
Ragnar Lasse Henriksen FNF vant Sølvbjørnen i Berlin for sitt fotoarbeid på det som skulle bli hans eneste utgitte spillefilm. (..)
Ellen-Kuras-Featured
I samarbeid med Dokumentarkonventet har Foreningen norske filmfotografer fått selveste Ellen Kuras ASC over til Norge for to mesterklasser: Lørdag (..)
DSCF5755
Tredje utgave av Mirage Film Festival for the Art of the Real er akkurat ferdig. Festivalen er unik i sitt (..)
Mirage 2022. Patrik Säfström FNF i samtale med Thomas Tsiftelis og Patrick Tresch. Foto: Mirage
Filmfestivalen Mirage starter førstkommende onsdag. Mirage Film Festival for the Art of the Real er en dokumentarfilmfestival som utforsker grensene (..)