The Calling of Vittorio Storaro

Jon Fauer i FDtimes.com har gjort et dybdeintervju med den legendariske fotografen Vittorio Storaro.

«I understood that in doing my first film, I really was not defining any differences, I was not distinguishing between black and white or color. I was very innocent and I was thinking meanly about LIGHT. But very soon I discovered that I was very ignorant, knowing only the technical side. One day I was with Antonia, my wife, walking in Rome near Piazza Navona and we entered a little church called San Luigi dei Francesi. Inside, I discovered something that I never knew until that moment. On the walls were some canvases by a painter, Michelangelo Merisi da Caravaggio. These paintings filled me with incredible emotions and completely changed my vision. It totally changed my way of seeing. Nobody had mentioned to me there was a Baroque painter called Caravaggio who was using light and shadow to visualize our life’s journey. In the painting “The Calling of Saint Matthew,” Caravaggio emphasized the moment in which Jesus calls to Matthew to become one of his followers. Caravaggio put a ray of sunlight traversing the darkness of the canvas, emphasizing the difference between past and future, unconscious and overconscious, humanity and divinity.

That painting changed the history of visual art. Caravaggio was a visionary man who had an incredible intuition: that you can use light or darkness in a symbolic way.

At that moment I understood that yes, I was very knowledgeable in technology but I was very ignorant about art.»

Klikk her for link til intervjuet.

Siste innlegg
Olaug Spissøy Kyvik FNF. Foto fra Rushprint-artikkel 16.03.23
Olaug Spissøy Kyvik, FNF er intervjuet av Rushprint om sitt arbeid på Den siste filmen som vi hadde gleden av (..)
En av flere Alexa 35 på Camera Nordic sin stand
LLB-messen er i gang på Telenor Arena. For første gang siden 2019 er hallen fylt opp med teknisk utstyr for (..)
Fra venstre: Philip Øgaard FNF, Paul René Roestad FNF, Olaug Spissøy Kyvik FNF, Martin Edelsteen FNF og Øyvind Svanes Lunde. Foto: Stig Indrebø
Årets andre arrangement ble holdt på Frogner Kino mandag 13. mars 2023. «Den siste filmen» av Karianne Førland Vennerød og (..)
Nattrikken (2020) - Fotografert av Vegard Landsverk
Den norske kortfilmen «Nattrikken« regissert av Eirik Tveiten er Oscar-nominert innen kategorien Live Action Short Film. Night Ride som den heter på (..)
FNFs Årsmøte 2023 med gjester. Fotograf. Hans Erik Lindbom
Årsmøtet i Foreningen Norske Filmfotografer ble avholdt fredag 10. mars 2023 på Schafteløkken i Oslo. Oppmøtet var godt med 40 (..)
Årsmøtet 2019. Foto: Erik Lindbom
Fredag 10. mars er det Årsmøte i Foreningen Norske Filmfotografer. Årsmøtet er FNFs Generalforsamling og det er her viktige saker (..)
Kampen om Narvik (2022) Foto: John-Erling Holmenes Fredriksen, FNF
John-Erling Holmenes Fredriksen, FNF og colorist Dylan R. Hopkin snakker om bruken av farger i «Kampen om Narvik» i siste (..)
Noen av deltakerne på medlemsmøtet.
FNF første medlemsmøte i 2023 handlet om lønn og arbeidsvilkår. FNFs første medlemsmøte i 2023 ble arrangert lørdag 28 januar, (..)
Sean Bobbit masterclass NRK 2015
Betydelig økt aktivitet i 2023. Pandemien som har satt stopper for svært mange FNF aktiviteter er tilsynelatende over, og ambisjonene (..)
Moderatorer Olaug Spissøy Kyvik og Magnus Flåto i samtale med John Erling Holmenes Fredriksen. Foto: Paul René Roestad
Mandagsfilm-arrangementene som FNFs Mandagsfilmkommitté arrangerer er blant FNFs viktigste arrangementer. Arrangementene er ikke bare meget lærerike og kompetansehevende med filmvisning (..)
Camerimage
Filmfestivalen EnergaCAMERIMAGE feiret 30-årsjubileum i 2022. 12.-19. november 2022, TORUŃ, Polen. Av Ole Andreas Grøntvedt, FNF. Filmfestivalen EnergaCAMERIMAGE feiret 30-årsjubileum i (..)
Cinelab_OXScan_log
CINELAB Film & Digital er ny FNF “Gold Partner”, og er et fullservice filmlaboratorium med digital dailies og postproduksjons-fasilitete samt (..)