Alexa Mini

Ikke et sekund for tidlig har Arri kommet på banen med et kameraalternativ påtenkt droner, håndholdte gimbals eller andre opptakssituasjoner der kamerastørrelse og vekt er avgjørende faktorer.

Alexa mini leverer samme billedkvalitet som sine forgjengere, men er pakket inn i en karbonfiberkropp med utskiftbar PL-fatning i titan og innebygde NDfiltere, som får herligheten ned i så lite som 2,3kg.

Alexa mini er utstyrt med en 4:3 sensor som kan skyte 4k prores opp til 200fps eller ukomprimert ARRIRAW opp til 30fps.

Klikk her for mer informasjon og noen lekre skrytevideoer.

Her er en  full liste med kameraspesifikasjoner:

  • Camera type: 35 format film-style digital camera with lightweight and compact carbon body, 4:3/16:9 switchable active sensor area, support for ARRI MVF-1 viewfinder, built-in remote control capabilities via ARRI Electronic Control System and Wi-Fi, support for cforce motors, built-in motorized ND filters, interchangable lens mounts and ARRI Lens Data System
  • Dimensions (camera body with PL lens mount)Length: 185 mm/7.3″ | Width: 125 mm/4.9″ | Height: 140 mm/5.5″
  • Weight: ~ 2.3 kg/5 lbs (camera body with titanium PL lens mount)
  • Sensor: 35 mm format ARRI ALEV III CMOS with Bayer pattern color filter array
  • Photosites:
    • 16:9
      HD: 2880×1620 (3168×1772)
      2K: 2868×1612 (3154×1764)
      3.2K: 3200×1800 (3424×1926)
      4K UHD: 3200×1800 (3424×1926)
    • 4:3
      2K: 2867×2150 (3168×2160) *
  • Shutter: ​Electronic shutter, 5.0° to 356.0°
  • 14+ stops over the entire sensitivity range from EI 160 to EI 3200
    as measured with the ARRI Dynamic Range Test Chart (DRTC-1)
  • EI 800 base sensitivity
  • Built-in motorized ND filters 0.6, 1.2, 2.1
  • Lens Mounts:
    • Titanium PL mount with L-Bus connector and LDS
      EF mount
      PL mount with Hirose connector and LDS
      B4 mount with Hirose connector
  • ​CFast 2.0 memory cards
  • HD 1920×1080
    2K Cine 16:9 2048×1152
    2K Cine 4:3 2048×1536 *
    3.2K 3200×1800
    4K UHD 3840×2160
    ARRIRAW 2.8K 16:9 2880×1620 *
    ARRIRAW 2.8K 4:3 2880×2160 *
  • ProRes 4444XQ, 4444, 422 (HQ), 422, 422(LT), ARRIRAW *
  • Rec 709, custom look or Log C
  • Import of custom 3D LUT, ASC CDL parameter (slope, offset, power, saturation)
  • Knee, gamma, saturation, black gamma, saturation by hue
  • Peaking, zebra, false color
  • Sound: < 20 dB(A) at standard frame rates
  • Working conditions: -20° C to +50° C (-4° F to +122° F) @ 95% humidity max, non-condensing. Splash and dust-proof through sealed electronics
  • Viewfinder: Multi Viewfinder MVF-1 (OLED and LCD ) with flip-out LCD screen
    and military-grade connector to camera
  • Control: Soft buttons and OSD on SDI output, integration of Transvideo StarliteHD touch interface *
  • ARRI Lens Control: Built-in radio interface for ARRI lens control. L-Bus motor output for daisy-chainable cforce lens control motors
  • Built-in Wi-Fi interface and web-based remote control from phones, tablets, and laptops
  • Power: Lemo 8-pin, 10.5-34 V DC
  • Outputs: 2x HD-SDI out 1.5G and 3G: uncompressed HD video with embedded audio
    and metadata, SDI-6G interface to external CODEX recorder *
  • Inputs: SDI-Genlock (optional activation through ARRI Service), timecode (in and output)
  • Other Interfaces: USB 2.0 (for usersets, looks etc.). Ethernet. EXT accessory interface w. RS pin

 

 

Siste innlegg
Godt oppmøte på første foredrag.  Foto: O.A. Grøntvedt, FNF
«There’s no such thing as a free lunch» er et velkjent begrep i bransjen. Lørdag 1. juni motbeviste vi denne (..)
[ 2. juni 2024 ]
Filmparken
Vi har gleden av å invitere hele filmbransjen til sommerfest læring og utstyrsutstilling lørdag 1. juni. Ta turen til Filmparken på (..)
[ 27. mai 2024 ]
Norsk filmforbunds juridiske avdeling, ledet av Bjørn Brem, informerer om lønnsforhandlingene sammen med forbundsjurist Julie Ingerø Rynning.

Foto: Paul René Roestad, FNF
FNF var godt representert på Norsk filmforbunds aller første landsmøte i helgen. Fra FNF-styret deltok styreleder Paul René Roestad og økonomiansvarlig (..)
[ 29. april 2024 ]
Odd Geir Sæther, FNF. Bilde hentet fra Cinematekets katalog.
Regissør Trygve Hagen har laget dokumentarfilm om filmfotograf Odd Geir Sæther. Filmen vises på Cinemateket i Oslo lørdag 13. april (..)
[ 1. mars 2024 ]
Paul René Roestad IMAGO Honorary Member
IMAGO, The International Federation of Cinematographers, holdt sitt årsmøte og generalforsamling i London 14. og 15. februar. Mer enn 50 (..)
[ 20. februar 2024 ]
Publikum Mandagsfilmen "Narvik"  Frogner kino. Foto. P.R. Roestad FNF
FNF Mandagsfilmen er tilbake førstkommende mandag. Da viser vi Thea Hvistendahls spillefilmdebut «Håndtering av udøde» fotografert av Pål Ulvik Rokseth (..)
[ 9. februar 2024 ]
DSCF7875
Fredag 2. februar ble det avholdt Årsmøte i Foreningen norske filmfotografer. Årsmøtet er FNFs generalforsamling og øverste myndighet. Regnskapet for (..)
[ 3. februar 2024 ]
DSCF7721
Lørdag 13. januar 2024 arrangerte den franske filmfotograf-foreningen AFC workshop i Paris. Filmfotograf Ole Andreas Grøntvedt FNF og colorist Christian (..)
[ 18. januar 2024 ]
DSCF5265
Foreningen norske filmfotografer legger bak seg et år med stor aktivitet. Blant høydepunktene var Oslo Digital Cinema Conference som gjorde (..)
[ 10. januar 2024 ]
DSCF7140
Lørdag 9. desember arrangerte vi mesterklasse med den amerikanske filmfotografen Ellen Kuras ASC på Filmens hus i Oslo. Dette ble (..)
[ 12. desember 2023 ]
18x6 meter LED-vegg fra Xvision rigget i Kryptons studio. Egen LED-skjerm i himlingen som kan heves/senkes. Foto: Bjørn Ståle Bratberg, FNF
Den norske filmskolen arrangerte kurs i virtuell produksjon fra 14.-16.november. Kurset ble avholdt i Filmskolens lokaler på Myrens verksted i (..)
[ 6. desember 2023 ]
f0cd1516-45b7-4dc5-abc3-dbd7629f4c60
Filmfestivalen Camerimage ble arrangert fra 11. til 18. november. Benjamin Loeb FNF var representert i sideprogrammet med «Dream Scenario» (2023) (..)
[ 26. november 2023 ]