Blackmagic URSA vs AJA CION

Både Blackmagic og Aja kom med overaskende kameraløsninger på NAB i år. Her kan du lese en sammenligning av de 2 kameraene.
Deer priset likt menb har endel ulike egenskaper

URSA vs CION
Specs kan henets her

 

blackmagicursa-650x365 229-cion_feature2_1x

Fra Wolfcrow;
The fact that the CION only ships in the PL mount is a huge let down for many filmmakers wanting to upgrade from DSLRs, Blackmagic cameras or the Canon C100. They do say that the PL mount is replacealbe and third-party manufacaturers are free to build an EF mount if they chose. However, this is unlikely to happen anytime soon, so one can’t assume an EF version will ever come.

And let’s not ignore price. Even comparing PL mount versions, the CION is $2,500 more than the URSA, and $2,500 buys a lot of gear nowadays. Above that, the URSA ships with Resolve 11, though not everyone uses or prefers it. What we need to see then is, does the CION deliver $2,500 more value?
The dynamic range is similar, and I suspect one will see very similar image quality from these cameras.
The CION is definitely ready for all types of productions, including 2K. It has multiple SDI and HDMI ports, but the URSA is no slouch either.
Regarding codecs, the CION definitely has the better options, with both uncompressed RAW and Prores 4444, which puts it squarely in Arri Alexa territory.
Finally, the CION can go up to 120 fps in 4K, which is as good as you can ask for in a camera that costs below $10K (Though you need an external recorder to get 120 fps).

Siste innlegg
Olaug Spissøy Kyvik FNF. Foto fra Rushprint-artikkel 16.03.23
Olaug Spissøy Kyvik, FNF er intervjuet av Rushprint om sitt arbeid på Den siste filmen som vi hadde gleden av (..)
En av flere Alexa 35 på Camera Nordic sin stand
LLB-messen er i gang på Telenor Arena. For første gang siden 2019 er hallen fylt opp med teknisk utstyr for (..)
Fra venstre: Philip Øgaard FNF, Paul René Roestad FNF, Olaug Spissøy Kyvik FNF, Martin Edelsteen FNF og Øyvind Svanes Lunde. Foto: Stig Indrebø
Årets andre arrangement ble holdt på Frogner Kino mandag 13. mars 2023. «Den siste filmen» av Karianne Førland Vennerød og (..)
Nattrikken (2020) - Fotografert av Vegard Landsverk
Den norske kortfilmen «Nattrikken« regissert av Eirik Tveiten er Oscar-nominert innen kategorien Live Action Short Film. Night Ride som den heter på (..)
FNFs Årsmøte 2023 med gjester. Fotograf. Hans Erik Lindbom
Årsmøtet i Foreningen Norske Filmfotografer ble avholdt fredag 10. mars 2023 på Schafteløkken i Oslo. Oppmøtet var godt med 40 (..)
Årsmøtet 2019. Foto: Erik Lindbom
Fredag 10. mars er det Årsmøte i Foreningen Norske Filmfotografer. Årsmøtet er FNFs Generalforsamling og det er her viktige saker (..)
Kampen om Narvik (2022) Foto: John-Erling Holmenes Fredriksen, FNF
John-Erling Holmenes Fredriksen, FNF og colorist Dylan R. Hopkin snakker om bruken av farger i «Kampen om Narvik» i siste (..)
Noen av deltakerne på medlemsmøtet.
FNF første medlemsmøte i 2023 handlet om lønn og arbeidsvilkår. FNFs første medlemsmøte i 2023 ble arrangert lørdag 28 januar, (..)
Sean Bobbit masterclass NRK 2015
Betydelig økt aktivitet i 2023. Pandemien som har satt stopper for svært mange FNF aktiviteter er tilsynelatende over, og ambisjonene (..)
Moderatorer Olaug Spissøy Kyvik og Magnus Flåto i samtale med John Erling Holmenes Fredriksen. Foto: Paul René Roestad
Mandagsfilm-arrangementene som FNFs Mandagsfilmkommitté arrangerer er blant FNFs viktigste arrangementer. Arrangementene er ikke bare meget lærerike og kompetansehevende med filmvisning (..)
Camerimage
Filmfestivalen EnergaCAMERIMAGE feiret 30-årsjubileum i 2022. 12.-19. november 2022, TORUŃ, Polen. Av Ole Andreas Grøntvedt, FNF. Filmfestivalen EnergaCAMERIMAGE feiret 30-årsjubileum i (..)
Cinelab_OXScan_log
CINELAB Film & Digital er ny FNF “Gold Partner”, og er et fullservice filmlaboratorium med digital dailies og postproduksjons-fasilitete samt (..)