Blackmagic URSA vs AJA CION

Både Blackmagic og Aja kom med overaskende kameraløsninger på NAB i år. Her kan du lese en sammenligning av de 2 kameraene.
Deer priset likt menb har endel ulike egenskaper

URSA vs CION
Specs kan henets her

 

blackmagicursa-650x365 229-cion_feature2_1x

Fra Wolfcrow;
The fact that the CION only ships in the PL mount is a huge let down for many filmmakers wanting to upgrade from DSLRs, Blackmagic cameras or the Canon C100. They do say that the PL mount is replacealbe and third-party manufacaturers are free to build an EF mount if they chose. However, this is unlikely to happen anytime soon, so one can’t assume an EF version will ever come.

And let’s not ignore price. Even comparing PL mount versions, the CION is $2,500 more than the URSA, and $2,500 buys a lot of gear nowadays. Above that, the URSA ships with Resolve 11, though not everyone uses or prefers it. What we need to see then is, does the CION deliver $2,500 more value?
The dynamic range is similar, and I suspect one will see very similar image quality from these cameras.
The CION is definitely ready for all types of productions, including 2K. It has multiple SDI and HDMI ports, but the URSA is no slouch either.
Regarding codecs, the CION definitely has the better options, with both uncompressed RAW and Prores 4444, which puts it squarely in Arri Alexa territory.
Finally, the CION can go up to 120 fps in 4K, which is as good as you can ask for in a camera that costs below $10K (Though you need an external recorder to get 120 fps).

Siste innlegg
Paul René Roestad IMAGO Honorary Member
IMAGO, The International Federation of Cinematographers, holdt sitt årsmøte og generalforsamling i London 14. og 15. februar. Mer enn 50 (..)
Publikum Mandagsfilmen "Narvik"  Frogner kino. Foto. P.R. Roestad FNF
FNF Mandagsfilmen er tilbake førstkommende mandag. Da viser vi Thea Hvistendahls spillefilmdebut «Håndtering av udøde» fotografert av Pål Ulvik Rokseth (..)
DSCF7875
Fredag 2. februar ble det avholdt Årsmøte i Foreningen norske filmfotografer. Årsmøtet er FNFs generalforsamling og øverste myndighet. Regnskapet for (..)
DSCF7721
Lørdag 13. januar 2024 arrangerte den franske filmfotograf-foreningen AFC workshop i Paris. Filmfotograf Ole Andreas Grøntvedt FNF og colorist Christian (..)
DSCF5265
Foreningen norske filmfotografer legger bak seg et år med stor aktivitet. Blant høydepunktene var Oslo Digital Cinema Conference som gjorde (..)
DSCF7140
Lørdag 9. desember arrangerte vi mesterklasse med den amerikanske filmfotografen Ellen Kuras ASC på Filmens hus i Oslo. Dette ble (..)
18x6 meter LED-vegg fra Xvision rigget i Kryptons studio. Egen LED-skjerm i himlingen som kan heves/senkes. Foto: Bjørn Ståle Bratberg, FNF
Den norske filmskolen arrangerte kurs i virtuell produksjon fra 14.-16.november. Kurset ble avholdt i Filmskolens lokaler på Myrens verksted i (..)
f0cd1516-45b7-4dc5-abc3-dbd7629f4c60
Filmfestivalen Camerimage ble arrangert fra 11. til 18. november. Benjamin Loeb FNF var representert i sideprogrammet med «Dream Scenario» (2023) (..)
MV5BNmZhMDZkNjUtZGU3MC00MTBlLThhNDQtMmExN2UxMzAzZDFmXkEyXkFqcGdeQXVyNzUzMDY0NDI@._V1_
Ragnar Lasse Henriksen FNF vant Sølvbjørnen i Berlin for sitt fotoarbeid på det som skulle bli hans eneste utgitte spillefilm. (..)
Ellen-Kuras-Featured
I samarbeid med Dokumentarkonventet har Foreningen norske filmfotografer fått selveste Ellen Kuras ASC over til Norge for to mesterklasser: Lørdag (..)
DSCF5755
Tredje utgave av Mirage Film Festival for the Art of the Real er akkurat ferdig. Festivalen er unik i sitt (..)
Mirage 2022. Patrik Säfström FNF i samtale med Thomas Tsiftelis og Patrick Tresch. Foto: Mirage
Filmfestivalen Mirage starter førstkommende onsdag. Mirage Film Festival for the Art of the Real er en dokumentarfilmfestival som utforsker grensene (..)