Dragon vs Alexa

Gunnleik Groven har gjort egne tester og også i samarbeid med Geoff Boyle ( cml) på oppløsning av Dragon  sammenlignet med Alexa. Han har samlet ulike testresultater i  høy oppløsning og har også noen betrakninger rundt hvor høy oppløsning teller og hvor det ikke er så viktig.  Alle testene kan sees  , på han egen blogg. her finner du også mye morro for geeks like him

Følgende er tatt fra hans blog;

To me, an image can technically be broken down to these aspects:

  • Dynamic range
  • Color cleanness
  • Color fidelity/Saturation
  • Resolution
  • Delivery formatAnd as a final parameter:
  • Is the camera available? (!)

All these aspects of an image/camera are part of the matrix that makes us choose one over another for a particular production.
After these (to me) these more emotional points come in:

  • Ease of use on set
  • If it works well for the shot I want to get
  • Price of use (Total, including on-set and post)
  • If I “like it”
  • If it works well with “other” technical parts of the production (like sound and post)
  • Workflow in post and confidence that I get the desired result
  • If it “feels” good
  • Confidence at customer-level

Does resolution matter?

Clipped highlights and unusable lowlights suck. And if you cannot control those, resolution probably takes a diminutive order.
Still, from what we have just seen, even at 1080 delivered and oversampled source-images from both cameras, the higher captured resolution, gives the higher resulting resolution.
So I guess we could conclude:

  • If you can control exposure, originating resolution matters quite  a bit.

Next… When does not in-camera resolution matter that much (soft images scale after all better than sharp images, as a reference to my “Frozen” experience)

  • Resolution does not matter a lot if most of your image is soft

Ouch… That sounds obvious, right?
BUT given the (past) trend of shooting S35mm at T1.3, that actually is a valid point.
When shooting at low aperture, whatever is sharp in the image will appear comparatively sharp, no matter which camera you shoot with.
And the out-of-focus part of the image will inevitably camouflage whatever lack of resolution there is.

I would to some extent argue that the “I shoot everything at T 1.3″ trend is somewhat related to what the cameras are capable of capturing. Lower resolution cameras simply “look better” when a lot of the image is out of focus. (And it is a cost-effective way to compose and clean up shots…)

Lack of resolution becomes distracting when you have a high level of detail in a shot and that is important, and if you get a high level of moire and softness as consequence of camera ability.
Now which shots are these?

To give a general idea, that would be wide shots with tons of important info at higher T-stops.

But that sounds so unfilmic, does it not?

Not really…

Imagine

  • The fighting sequence of RAN (Akira Kurosawa)
  • Anything but the T 0.9 shots by Stanley Kubrick
  • Whatever in “The Dark Knight”
  • The Godfather
  • Anything by Jaques Tati (Thanks Brice!)
  • Acopalypse now
  • Star Wars IV-VI
  • Kinda most of the “classics”

Low T-stops does not equal “filmic” IMHO.
And: With higher T-stops, you need the detail.

The most frequently quoted arguments for high resolution I see are these:

  • Re-framing and stabilisation
  • VFX/Compositing
  • Oversampling to lower formats (like I looked at in the previous chapters)
  • Reduced noise in delivery-image
  • If you need to pull print-size stills from the film-sourced material (Yup, people, including me actually do that…)
Siste innlegg
Olaug Spissøy Kyvik FNF. Foto fra Rushprint-artikkel 16.03.23
Olaug Spissøy Kyvik, FNF er intervjuet av Rushprint om sitt arbeid på Den siste filmen som vi hadde gleden av (..)
En av flere Alexa 35 på Camera Nordic sin stand
LLB-messen er i gang på Telenor Arena. For første gang siden 2019 er hallen fylt opp med teknisk utstyr for (..)
Fra venstre: Philip Øgaard FNF, Paul René Roestad FNF, Olaug Spissøy Kyvik FNF, Martin Edelsteen FNF og Øyvind Svanes Lunde. Foto: Stig Indrebø
Årets andre arrangement ble holdt på Frogner Kino mandag 13. mars 2023. «Den siste filmen» av Karianne Førland Vennerød og (..)
Nattrikken (2020) - Fotografert av Vegard Landsverk
Den norske kortfilmen «Nattrikken« regissert av Eirik Tveiten er Oscar-nominert innen kategorien Live Action Short Film. Night Ride som den heter på (..)
FNFs Årsmøte 2023 med gjester. Fotograf. Hans Erik Lindbom
Årsmøtet i Foreningen Norske Filmfotografer ble avholdt fredag 10. mars 2023 på Schafteløkken i Oslo. Oppmøtet var godt med 40 (..)
Årsmøtet 2019. Foto: Erik Lindbom
Fredag 10. mars er det Årsmøte i Foreningen Norske Filmfotografer. Årsmøtet er FNFs Generalforsamling og det er her viktige saker (..)
Kampen om Narvik (2022) Foto: John-Erling Holmenes Fredriksen, FNF
John-Erling Holmenes Fredriksen, FNF og colorist Dylan R. Hopkin snakker om bruken av farger i «Kampen om Narvik» i siste (..)
Noen av deltakerne på medlemsmøtet.
FNF første medlemsmøte i 2023 handlet om lønn og arbeidsvilkår. FNFs første medlemsmøte i 2023 ble arrangert lørdag 28 januar, (..)
Sean Bobbit masterclass NRK 2015
Betydelig økt aktivitet i 2023. Pandemien som har satt stopper for svært mange FNF aktiviteter er tilsynelatende over, og ambisjonene (..)
Moderatorer Olaug Spissøy Kyvik og Magnus Flåto i samtale med John Erling Holmenes Fredriksen. Foto: Paul René Roestad
Mandagsfilm-arrangementene som FNFs Mandagsfilmkommitté arrangerer er blant FNFs viktigste arrangementer. Arrangementene er ikke bare meget lærerike og kompetansehevende med filmvisning (..)
Camerimage
Filmfestivalen EnergaCAMERIMAGE feiret 30-årsjubileum i 2022. 12.-19. november 2022, TORUŃ, Polen. Av Ole Andreas Grøntvedt, FNF. Filmfestivalen EnergaCAMERIMAGE feiret 30-årsjubileum i (..)
Cinelab_OXScan_log
CINELAB Film & Digital er ny FNF “Gold Partner”, og er et fullservice filmlaboratorium med digital dailies og postproduksjons-fasilitete samt (..)