Martin-Otterbeck-1sv-1
Martin Otterbeck, FNF

Martin Otterbeck (født 1965) er en prisbelønnet frilans film- og tv-fotograf med base i Oslo og Lofoten.
Otterbeck har arbeidet som film- og tv-fotograf i over 25 år, og begynte sin karriere i 1996 etter å ha avsluttet studier på Oslo film- og TV-akademi. Han har vært fotograf på en rekke store film og tv-produksjoner, og ble for sitt arbeid på Erik Poppes spillefilm «Utøya 22. juli» kåret til vinner av «European Cinematographer Prix Carlo Di Palma» European Film Awards i 2018. (Se juryens begrunnelse under). Han vant også Kanonprisen og Norsk Filmkritikerlags fagpris for samme film.
Otterbeck arbeidet også som fotograf på publikums- og kritikersuksessen «Kongens nei» (Regi: Erik Poppe), som vant fem Kanonpriser, åtte Amandapriser og var Norges kandidat til Oscar-prisene i 2016.
Otterbeck har også arbeidet på en rekke andre norske og skandinaviske spillefilmer, både som DP (director of photography), B-kamera-fotograf og håndholdt kameraoperatør (se liste)
Otterbeck har også bred erfaring innen forskjellige tv-sjangre, det være seg dokumentar-, underholdnings-, kultur-, reise- og livsstilsprogrammer – og flere reality- og dokusåpeproduksjoner, blant annet de fem første sesongene av TVNorges suksess «71 grader nord».
Han har laget flere dokumentarer vist i NRKs «Brennpunkt» og TV2s «Dokument 2», blant annet om Irak-krigen og Israel-Palestina konflikten. Han har også vært engasjert i Kulturavdelingen til NRK.
Flere av TV-produksjonene Otterbeck har bidratt til er blitt belønnet med Gullruten.
Han har spesialisert seg på et «håndholdt dokumentarisk billedspråk», han har fått mye oppmerksomhet for.
Otterbeck er medlem av Foreningen Norske Filmfotografer og European Film Academy.

Uttalelsen fra juryen I European Film Awards:
EUROPEAN CINEMATOGRAPHER 2018 – PRIX CARLO DI PALMA:
Martin Otterbeck for U – JULY 22 (UTØYA 22. JULI)
Martin Otterbeckʼs cinematography masterfully balances an aesthetic concern with the political meaning of the tragedy of Utøya. With very concentrated one-shot hand-held camera work, the cinematographer had to decide what to follow and what not to follow, thus creating an intense viewing experience as you find yourself on the island with the youngsters. Right-wing extremism is dangerously rising again: Cinema, in each of its parts, has the overwhelming responsibility to bring light into our dark times.